• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Mathematical Analyses on Structures of the e-Learning Environment based on ABM

Research Project

Project/Area Number 19500802
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

YASUTAKE Koichi  Hiroshima University, 大学院・社会科学研究科, 講師 (80263664)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TAKAHIRO Tagawa  九州大学, 情報基盤研究開発センター, 助教 (70304764)
YAMAKAWA Osamu  福井県立大学, 学術教養センター, 教授 (90230325)
HITOSHI Inoue  九州大学, 情報基盤研究開発センター, 講師 (70232551)
Project Period (FY) 2007 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2007: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords協調学習 / シミュレーション分析 / 複雑ネットワーク / eラーニング / 数理分析 / 複雑系 / シミュレーション / Ising Model / グラフ理論 / 学習効果
Research Abstract

ネットワーク環境を学習基盤とした協調学習(eラーニング協調学習)が高等教育の分野でも注目を集めている.だがその構造的な特性や協調学習環境において創発される学習メカニズムについては, 実はまだよく分かっていなかった.われわれはこれらの問題に対し, 複雑系科学(Science of Complex System)の領域において自然や社会の非線型現象を解き明かすことに成果をあげている方法論を導入し, 自律的な主体(エージェント)からなる仮想環境の中でエージェントベースのシミュレーション分析(Agent-Based Simulation Analysis : ABS 分析) を行った.これによって, eラーニング協調学習の学習メカニズムやそれが効果をもたらすための諸条件の解明に挑んだ.その結果, 学習者が形成するネットワーク構造の特性はミクロレベル(個々の学習者), マクロレベル(学習者全体)の双方において顕著な影響を与えること, 学習者間で形成されるネットワーク構造の特性の違いは協調学習の持続性に影響を与えること, Lotka-Volterra系を応用したモデルを使った分析では, 学習者の特性如何によっては協調学習空間にカオス的な状況(ポジティブな学習効果とネガティブな学習効果が各学習者に対してカオス的に発生する状況)やリミットサイクル的な状況(正負の学習効果が完全に周期的に現れる現象)が発生し得ることなどを明らかにした.さらにこれらの理論研究の成果を活用しわれわれは, 複雑系ネットワーク理論を使った協調学習における人と言葉のネットワーク構造の可視化を行った.その結果, 協調学習における人のネットワーク構造は、リッチクラブ現象やスモールワールド性が観察された。また、このとき交わされる言葉のネットワークにおいても、スモールワールド性が観察された。加えて項目応答理論(IRT)で測定した学生の基礎的なコンピュータ利用能力と合致するように、学習モジュールの「知識度」を可視化するという応用研究も実施した.実用化にはまだ課題があるが、この教材の知識度の可視化は担当教員のセンスと大きく違っているところは無い.

Report

(3 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (25 results) (of which Peer Reviewed: 13 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] Design and implementation of a course visualization platform2009

    • Author(s)
      Takahiro Sumiya, Osamu Yamakawa, Koichi Yasutake, Hitoshi Inoue, Takahiro Tagawa
    • Journal Title

      Proceedings of the Eightth IASTED International Conference Web-Based Education

      Pages: 132-136

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Complex Systems Sciences アプローチによる学習科学研究の意義と可能性2008

    • Author(s)
      安武公一, 山川修, 大島純, 多川孝央, 井上仁, 隅谷孝央
    • Journal Title

      日本教育工学会第24 回全国大会講演論文集

      Pages: 209-210

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] KNOWLEDGE DEGREE OF LEARNING MODULES CORRESPONDING TO THE IRT SCORE2008

    • Author(s)
      Osamu Yamakawa(他2名)
    • Journal Title

      Proceedings of the Seventh IASTED International Conference WEB-BASED EDUCATION

      Pages: 172-176

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ANALYSIS OF STUDENTS' ACHIEVEMENT IN COMPUTER LITERACY FOCUSING ON THEIR PRIOR KNOWLEDGE2008

    • Author(s)
      Osamu Yamakawa(他2名)
    • Journal Title

      Proceedings of the Seventh IASTED International Conference WEB-BASED EDUCATION

      Pages: 155-159

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 項目応答理論を用いた能力に対応する教材選択手法の開発2008

    • Author(s)
      山川修(他2名)
    • Journal Title

      日本教育工学会第24 回全国大会講演論文集

      Pages: 213-214

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] インターネト大学の学習履歴情報からの学生行動の分析の試み2008

    • Author(s)
      多川孝央, 山川修
    • Journal Title

      日本教育工学会第24 回全国大会講演論文集

      Pages: 795-796

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 授業可視化プラットフォームVisPの設計と実装2008

    • Author(s)
      隅谷孝洋, 多川孝央, 山川修,井上仁, 安武公一
    • Journal Title

      情報処理学会研究グループ報告(第9回CMS研究会)

      Pages: 70-74

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] How Do You Manage Your Course Materials to Develop, Share, and seFlexibly?2008

    • Author(s)
      Hitoshi Inoue, Koichi Yasutake, Takahiro Sumiya, and Takahiro Tagawa
    • Journal Title

      Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2008

      Pages: 2624-2627

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] How do You Manage Your Course Materials in Development, Share and Use Flexibility?2008

    • Author(s)
      Hitoshi Inoue, Koichi Yasutake, Takahiro Sumiya, Tkahiro Tagawa
    • Journal Title

      Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference

      Pages: 2624-2627

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An Analysis of a Communication Network Structure on BBS in an e-Learning Course2007

    • Author(s)
      Koichi Yasutake, Takahiro Tagawa, Osamu Yamakawa, and Hitoshi Inoue
    • Journal Title

      Proceedings of Sixth IASTED International Conference on Web-based Educaton

      Pages: 149-152

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] e-Learning 学習環境において形成されるコミュニケーション・ネットワークの構造的な特性を分析する試み2007

    • Author(s)
      安武公一, 多川孝央, 山川修, 隅谷孝洋, 井上仁
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 vol.31, No.3

      Pages: 359-371

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習者間のネットワーク構造が学習効果に対して与える影響2007

    • Author(s)
      安武公一, 山川修, 多川孝央, 隅谷孝洋, 井上仁
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Pages: 233-237

    • NAID

      10029777738

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 複雑系としての協調学習空間に対する数理的研究の可能性2007

    • Author(s)
      安武公一, 山川修, 多川孝央, 隅谷孝洋, 井上仁
    • Journal Title

      日本教育工学会第23回全国大会講演論文集

      Pages: 583-584

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] Ability Measurement in Computer Literacy using the Item Response Theory for Adaptive Learning2007

    • Author(s)
      Osamu Yamakawa(他2名)
    • Journal Title

      Proceedings of E-Learn 2007 (World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, & Higher Education)

      Pages: 549-554

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effective measurement of classes based on ability by using the item response theory2007

    • Author(s)
      Osamu Yamakawa(他2名)
    • Journal Title

      Program and abstracts of 8th International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training(ITHET2007)

      Pages: 87-87

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] DESIGN CONCEPT OF A COURSE VISUALIZATION PLATFORM2007

    • Author(s)
      Osamu Yamakawa, Masahiro Kikusawa, Takeyuki Tanaka, Koichi Yasutake, Takahiro Sumiya, Takahiro Tagawa, and Hitoshi Inoue
    • Journal Title

      Proceedings of the Sixth IASTED International Conference WEB-BASED EDUCATION (WBE2007)

      Pages: 499-504

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An Analysis of a Keyword Network Structure in Online Discussion in E-Learning Couses2007

    • Author(s)
      Takahiro Tagawa, Koichi Yasutake, Osamu Yamakawa, Hitoshi Inoue, and Takahiro Sumiya
    • Journal Title

      Proceedings of E-Learn 2007

      Pages: 6672-6678

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フレキシブルなeラーニング教材の開発と共有・再利用を促進する動的環境の構築に向けて2007

    • Author(s)
      井上仁, 安武公一, 多川孝央, 隅谷孝洋
    • Journal Title

      情報処理学会第69回全国大会講演論文集

      Pages: 351-352

    • NAID

      170000173164

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] e-Learning学習環境において形成されるコミュニケーション・ネットワークの構造的な特性を分析する試み2007

    • Author(s)
      安武公一
    • Journal Title

      日本教育工学論文誌 31

      Pages: 359-371

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An Analysis of a Keyword Network Structure in Online-Discussion in E-Learning Courses2007

    • Author(s)
      Takahiro Tagawa
    • Journal Title

      Proceedings of E-Learn 2007

      Pages: 6572-6578

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Social Networkingを利用したワークショップ型高等基礎教育の試み2007

    • Author(s)
      安武公一
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集 JSET07-5

      Pages: 233-237

    • NAID

      10029777755

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習者間のネットワーク構造が学習効果に対して与える影響2007

    • Author(s)
      安武公一
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集 JSET07-5

      Pages: 227-231

    • NAID

      10029777738

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 複雑系としての協調学習空間に対する数理的研究の可能性2007

    • Author(s)
      安武公一
    • Journal Title

      日本教育工学会第23回全国大会講演論文集

      Pages: 583-584

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] eラーニングでの議論において形成される二つのネットワークの構造的特徴について2007

    • Author(s)
      多川孝央
    • Journal Title

      日本教育工学会第23回全国大会講演論文集

      Pages: 639-640

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 版管理システムを利用した教材開発環境2007

    • Author(s)
      井上仁
    • Journal Title

      日本教育工学会第23回全国大会講演論文集

      Pages: 415-416

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本教育工学会第24回全国大会シンポジウム12008

    • Author(s)
      安武公一
    • Organizer
      高等高等教育におけるSNSの活用と今後の課題(招待講演)
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 高等教育におけるSNSの活用と今後の課題(招待講演)2008

    • Author(s)
      安武公一
    • Organizer
      日本教育工学会第24全国大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Complex Systems Sciencesアプローチによる学習科学の意義と可能性2008

    • Author(s)
      安武公一, 山川修, 大島純, 多川孝央, 井上仁, 隅谷孝洋
    • Organizer
      日本教育工学会第24回全国大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 項目応答理論を用いた能力に対応する教材選択手法の開発2008

    • Author(s)
      山川修ほか
    • Organizer
      日本教育工学会第24回全国大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業可視化プラットフォームViSPの設計と実装2008

    • Author(s)
      隅谷孝洋, 多川孝央, 山川修, 井上仁, 安武公一
    • Organizer
      情報処理学会第9回CMS研究会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2008-09-11
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Learning for the Future-Hiroshima University Active Learning Lab-2007

    • Author(s)
      安武公一
    • Organizer
      熊本大学GP International Workshop(招待講演)
    • Year and Date
      2007-12-18
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] Networks Scienceを応用した理論研究の意義2007

    • Author(s)
      安武公一
    • Organizer
      授業・学習の可視化シンポジウム(情報処理学会CMS 研究会主催)(招待講演)
    • Place of Presentation
      福井県国際交流会館
    • Year and Date
      2007-12-01
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 教育の質的変化を可能にするe-Learning の実践2007

    • Author(s)
      安武公一
    • Organizer
      第17回日本看護学教育学会学術大会ランチオンセミナー(招待講演)
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場
    • Year and Date
      2007-08-11
    • Related Report
      2008 Final Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi