• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on the Educational Effect of e-Learning Support in Teacher Training

Research Project

Project/Area Number 19500813
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionIshikawa Prefectural University

Principal Investigator

KANEKO Shoei  Ishikawa Prefectural University, 生物資源環境学部, 教授 (50018660)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KUWAMURA Sawako  石川県立大学, 生物資源環境学部, 准教授 (00302357)
OKE Satoshi  石川県立大学, 生物資源環境学部, 准教授 (80177203)
GORDON Bateson  金沢学院大学, 文学部, 准教授 (00340018)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2009: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordse-learning / Moodle / 教員養成 / 教職課程 / eラーニング / LMS(学習管理システム) / メンター / ディスカッション / 教育学
Research Abstract

In order to improve our teacher training methods, while at the same time catering for students who are not aiming to become teachers, we tried using the Moodle LMS (Learning Management System) to support our teacher training classes. First, we presented basic information on education to the students and tested them on that. Then, we used Moodle forums to allow students to discuss specific themes in education. It was difficult to confirm whether or not there was any significant educational effect using this approach. However, perhaps because of the assistance from the "mentors" assigned during this trial, we found that many students participated very actively in the discussions on the specific educational themes. Also, there was a noticable increase in student's interest in the teaching profession.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (4 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] コンテンツの充実を目指したメンターの設定2009

    • Author(s)
      Gordon Bateson, 金子劭榮, 桑村佐和子
    • Journal Title

      平成21年度情報教育研究集会講演論文集

      Pages: 405-408

    • NAID

      40017367485

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] Webでのディスカッションにおけるメンターによる支援の可能性2009

    • Author(s)
      桑村佐和子, 金子劭榮
    • Journal Title

      PCカンファレンス論文集

      Pages: 477-480

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] Moodleを用いた教職課程用コースでのディスカッション2008

    • Author(s)
      桑村佐和子
    • Journal Title

      PCカンファレンス論文集

      Pages: 286-289

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 授業外での対面授業を補完するeラーニングシステム活用の試み2007

    • Author(s)
      桑村佐和子, 新村知子
    • Journal Title

      PCカンファレンス論文集集

      Pages: 455-458

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] コンテンツの充実を目指したメンターの設定2009

    • Author(s)
      Gordon Bateson, 金子劭榮, 桑村佐和子
    • Organizer
      平成21年度情報教育研究集会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2009 Final Research Report
  • [Presentation] 教職課程におけるLMS活用の試み:Moodleを利用したディスカッションの効果について2009

    • Author(s)
      金子劭榮, 桑村佐和子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] Webでのディスカッションにおけるメンターによる支援の可能性2009

    • Author(s)
      桑村佐和子, 金子劭榮
    • Organizer
      PCカンファランス
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] Web でのディスカッションにおけるメンターによる支援の可能性2009

    • Author(s)
      桑村佐和子・金子劭榮
    • Organizer
      PCカンファランス
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職課程におけるLMS活用の試み:Moodle を利用したディスカッションの効果について2009

    • Author(s)
      金子劭榮・桑村佐和子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育方法としてのMoodle上でのディスカッションツール2008

    • Author(s)
      桑村佐和子, Bates on Gordon, 桶 敏, 金子劭榮
    • Organizer
      情報教育研究集会
    • Place of Presentation
      九州工業大学
    • Year and Date
      2008-12-13
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 金子劭榮教育方法としてのMoodle上でのディスカッションツール2008

    • Author(s)
      桑村佐和子, Gordon Bateson, 桶敏
    • Organizer
      情報教育研究集会
    • Place of Presentation
      北九州市
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] Moodleを用いた教職課程用コースでのディスカッション2008

    • Author(s)
      桑村佐和子
    • Organizer
      PCカンファランス
    • Place of Presentation
      慶応大学
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] Moodleを用いた教職課程用コースでのディスカッション2008

    • Author(s)
      桑村佐和子
    • Organizer
      PCカンフアランス
    • Place of Presentation
      慶応大学
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業外での対面授業を補完するeラーニングシステム活用の試み2007

    • Author(s)
      桑村佐和子, 新村知子
    • Organizer
      PCカンファランス
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2009 Final Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi