Development of Course Design Method for Information Education in Higher Education using Navigation System
Project/Area Number |
19500833
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
|
Research Institution | Osaka Electro-Communication University |
Principal Investigator |
YOKOYAMA Hiroshi Osaka Electro-Communication University, 総合情報学部, 准教授 (20249452)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
MATSUNAGA Kimihiro 摂南大学, 経営情報学部, 教授 (20099831)
MASAKI Sachiko 大阪商業大学, 経済学部, 教授 (30249445)
NOGUCHI Shinichiro 龍谷大学, 理工学部, 実習講師 (40319497)
SHIMOKURA Masayuki 大阪経済大学, 経営学部, 講師 (80444503)
|
Research Collaborator |
ISHIKETA Tadashi 大阪電気通信大学, 名誉教授
NAKAMURA Tamiaki tami情報教育研究所, 代表
TAKESHIMA Noriaki 住友化学システムサービス(株), 取締役
IIDA Yasuko tami情報教育研究所, 研究員
IWASAKI Shigekata 大阪電気通信大学, 短期大学部, 助教授
MORIISHI Minekazu 大阪電気通信大学, 准教授
ASABA Nobutake 北九州市立大学, 准教授
INAURA Aya 竹野内情報工学研究所, 研究員
OSUMI Toshiaki 常磐会学園大学, 技術職員
FUKUDA Makio 大阪国際大学, 教授
OKAMOTO Kuniko 大阪国際大学, 非常勤講師
ARAKI Shunsuke 花園中学高等学校, 教諭
SANO Mayumi 摂南大学, 技術職員
UEDA Katsuhiko 奈良工業高等専門学校, 教授
MURAKAMI Kazushige 大阪電気通信大学, 大学院・総合情報学研究科デジタルゲーム学専攻修士課程
SCHAEPE Richard H. 大阪電気通信大学, 名誉教授
|
Project Period (FY) |
2007 – 2009
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2009)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
|
Keywords | 科目デザイン / シートベースデザイン手法 / ナビゲーション戦略 / 情報教育 / 教育工学 / 大学教育 / 科目設計 / 授業設計 / 一般情報教育 / 授業デザイン |
Research Abstract |
We developed the course design method for information education in higher education using navigation system which gave consistency to the design process based on the standpoint and the viewpoint of a teacher, the target capability, the course/class plan. This method is called "Sheet-Based-Design" to make the process of course design based on the five different sheets for the purpose of representing the process of the design.
|
Report
(4 results)
Research Products
(24 results)