• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How the Cognitive Linguistic Perspectives might be incorporated into the Teaching of Japanese language-in search for better teaching materials-

Research Project

Project/Area Number 19520445
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

KONDOH Atsuko  The University of Tokyo, 大学院・総合文化研究科, 教授 (90205550)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) IKEGAMI Toshihiko  昭和女子大学, 文学研究科, 教授 (90012327)
HIMENO Tomoko  明治大学, 国際日本学部, 教授 (00228751)
ADACHI Sayuri  白百合女子大学, 文学部, 教授 (32627201)
足立 さゆり  白百合女子大学, 文学部, 教授 (70307106)
Research Collaborator WANG An  島根大学, 外国語教育センター, 講師
PENG Gunglu  北京大学, 外国語学院, 教授
SUN Dunfu  西安外国語大学, 東方語言文化学院, 教授
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords対照言語研究 / 日本語教育 / 事態把握 / 教科書分析
Research Abstract

The purpose of the project was to identify the construal type of the Chinese-native learners of Japanese language and to propose that the cognitive linguistic perspectives should be incorporated into Japanese teaching materials. The research hypothesis was that the construal type of the Chinese-native learners of Japanese would tend to be more "objective" than that of the Japanese native speakers. We conducted surveys on Japanese teaching materials published in China and also on the Japanese language produced by the Chinese-native learners of Japanese and by the Japanese native speakers. Both the quantitative and qualitative analyses of the results showed that the research hypothesis was supported, and we proposed how the Japanese teaching materials should incorporate the cognitive linguistic perspectives on differences between the two languages.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2010 2009 2008 2007

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (10 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 中国語母語日本語学習者の事態把握-日本語主専攻学習者を対象とする調査の結果から-2010

    • Author(s)
      近藤安月子・池上嘉彦・姫野伴子・足立さゆり・王安
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集 10巻

      Pages: 690-709

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 中国語母語日本語学習者の事態把握-日本語主専攻学習者を対象とする調査の結果から-2010

    • Author(s)
      近藤安月子・池上嘉彦・姫野伴子・足立さゆり・王安
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集 10(掲載確定)

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育における<好まれる言い回し>としての<主観的把握>2009

    • Author(s)
      池上嘉彦
    • Journal Title

      日本語言文化研究 第8巻

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 中国語母語日本語学習者の事態把握―日中対照予備調査の結果から―2009

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子・足立さゆり
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集 第9巻

      Pages: 1-11

    • NAID

      40016750528

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 中国語母語日本語学習者の事態把握-日中対照予備調査の結果から-2009

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子・足立さゆり
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集 9

      Pages: 1-11

    • NAID

      40016750528

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育における<好まれる言い回し>としての<主観的把握>2009

    • Author(s)
      池上嘉彦
    • Journal Title

      日本語言文化研究 8

      Pages: 1-6

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語教科書に見る事態把握の傾向-中国で出版された教科書を例として2008

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集8

      Pages: 296-306

    • NAID

      40016147545

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 日本語教科書に見る事態把握の傾向-中国で出版された教科書を例として2008

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集 8

      Pages: 296-306

    • NAID

      40016147545

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 共同注意と日本語教育-発話末のノを中心に2008

    • Author(s)
      近藤安月子
    • Journal Title

      北京大学日本語言文化系・北京大学日本文化研究所編『日本語言文化研究』 8

      Pages: 154-162

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国語を第一言語とする日本語学習者の同形語の認知処理-同形類義語と同形意義語を対象に-2008

    • Author(s)
      小森和子・玉岡賀津雄・近藤安月子
    • Journal Title

      日本語科学 23

      Pages: 81-94

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「言語の構造の比較対照から言語の話者の〈好まれる言い回し〉の比較対照へ」2008

    • Author(s)
      池上嘉彦
    • Journal Title

      日中言語教育と日本語教育 1

      Pages: 5-11

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 〈主観的把握〉と〈客観的把握〉-他者行為・心的状態の記述-2008

    • Author(s)
      姫野伴子
    • Journal Title

      埼玉大学国際交流センター紀要 第2号

      Pages: 13-22

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語教育から見た日本語学2007

    • Author(s)
      近藤 安月子
    • Journal Title

      日本語学 26

      Pages: 63-70

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 参照点としての「私」と自己中心的な「私」2007

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集 7

      Pages: 583-590

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 中国語母語日本語学習者の事態把握と『総合日語』2009

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子
    • Organizer
      国際シンポジウム「認知言語学の拓く日本語研究と日本語教育研究
    • Place of Presentation
      北京大学 (北京)
    • Year and Date
      2009-10-17
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 認知言語学的展開とは何か (招待講演)2009

    • Author(s)
      池上嘉彦
    • Organizer
      国際シンポジウム「認知言語学の拓く日本語研究と日本語教育研究
    • Place of Presentation
      北京大学 (北京)
    • Year and Date
      2009-10-17
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 認知言語学的展開とは何か(招待講演)2009

    • Author(s)
      池上嘉彦
    • Organizer
      国際シンポジウム「認知言語学の拓く日本語研究と日本語教育研究」
    • Place of Presentation
      北京大学(中国)
    • Year and Date
      2009-10-17
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 中国語母語日本語学習者の事態把握と『総合日語』2009

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子
    • Organizer
      国際シンポジウム「認知言語学の拓く日本語研究と日本語教育研究」
    • Place of Presentation
      北京大学(中国)
    • Year and Date
      2009-10-17
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 中国語母語日本語学習者の事態把握-日本語主専攻学習者を対象とする調査の結果から-2009

    • Author(s)
      近藤安月子・池上嘉彦・姫野伴子・足立さゆり・王安
    • Organizer
      日本認知言語学会第10回大会
    • Place of Presentation
      京都大学 (京都)
    • Year and Date
      2009-09-26
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 中国語母語日本語学習者の事態把握-日本語主専攻学習者を対象とする調査の結果から2009

    • Author(s)
      近藤安月子・池上嘉彦・姫野伴子・足立さゆり・王安
    • Organizer
      日本認知言語学会第10回大会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都)
    • Year and Date
      2009-09-26
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 中国語母語日本語学習者の事態把握-日中対照予備調査の結果から-2008

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子・足立さゆり
    • Organizer
      日本認知言語学会第9回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学 (名古屋)
    • Year and Date
      2008-09-13
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 中国語母語日本語学習者の事態把握-日中対照予備調査の結果から-2008

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子・足立さゆり
    • Organizer
      日本認知言語学会第9回全国大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2008-09-13
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教科書に見る事態把握の傾向-中国で出版された教科書を例として2007

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子
    • Organizer
      日本認知言語学会第8回大会
    • Place of Presentation
      成蹊大学 (東京)
    • Year and Date
      2007-09-23
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語教科書に見る事態把握の傾向-中国で出版された教科書を例として-2007

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子
    • Organizer
      日本認知言語学会第8回全国大会
    • Place of Presentation
      成蹊大学
    • Year and Date
      2007-09-23
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] 自然な日本語を教えるために認知言語学をふまえて2009

    • Author(s)
      池上嘉彦, 他編(近藤安月子・姫野伴子, 他、分担執筆)
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 自然な日本語を教えるために 認知言語学をふまえて2009

    • Author(s)
      池上嘉彦, 他編(近藤安月子・姫野伴子, 他、分担執筆)
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 日本語学入門2008

    • Author(s)
      近藤安月子
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      研究社
    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi