• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Life-story-based study on 'learners'theories' in second language acquisition

Research Project

Project/Area Number 19520447
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

UMINO Tae  Tokyo University of Foreign Studies, 大学院・総合国際学研究院, 准教授 (00251562)

Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords第二言語習得 / 学習者セオリー / ライフストーリー・インタビュー / アイデンティティー
Research Abstract

本研究は、日本に在住する外国人の第二言語習得を「学習者セオリー」という視点からとらえ、その特徴と形成過程を記述し、第二言語環境における第二言語習得過程との関係を明らかにすることをねらいとする。ライフストーリー・インタビューの手法を用い、対象となる日本語学習者の第二言語習得履歴とその学習者セオリーを総合的に記述し、相互の関係を明らかにするとともに、その形成過程に考察を加える。また、可能な限り言語運用データも合わせて収集・分析し、これらを総合して第二言語習得との関係について考察したい。本研究の独創性は、第二言語習得と学習者セオリーの関係を焦点化し、ライフストーリー・インタビューの手法を用いている点にある。
平成19年度には先行研究のレビューとパイロット調査を行い、方法論を精緻化した。平成20年度は、精緻化した方法に基づき、第二言語習得環境で学んでいる日本語学習者と日本人学習者を対象に、インタビュー調査を実施した。また日本語支援を行うボランティアのデータも合わせて収集した。データは録音・文字化・電子化し、その一部を、質的手法を用いた初期的分析にかけ、成果を学会で発表した。また、同分析に基づいて、調査項目に検討を加えるとともに、学習者の言語運用についてのデータも収集した。学習者が「母語と異なる(適切に振舞うのが難しい)」と強く意識している言語行動について、具体的な場面を設定し、データを収集し、フォローアップインタビューによって行動の意図、自己評価のデータも合わせて収集した。平成21年度は、さらにインタビューデータを収集するとともに、以上のデータに分析を加え、その結果を論文と口頭発表によって発表した。

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (13 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] Exploiting the potentials of multimedia for foreign language education : with a focus on Japanese language materials2009

    • Author(s)
      海野多枝
    • Journal Title

      『台大日本語文研究』第16号台湾大学日本語文学系

      Pages: 13-32

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] Mitigation strategies in expressions of disagreement adopted by intermediate learners of Japanese2009

    • Author(s)
      海野多枝・小早川麻衣子
    • Journal Title

      Kawaguchi, Y., M.Minegishi, J.Durand (Eds.) Vol.I. Corpus Analysis and Variation in Linguistics, Amsterdam : John Benjamins.

      Pages: 379-392

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 第二言語習得における『沈黙期』:状況論的観点からの再考2009

    • Author(s)
      海野多枝
    • Journal Title

      『コーパスに基づく言語学教育研究報告3』(峰岸真琴、川口裕司編)東京外国語大学大学院グローバルCOEプログラム「コーパスを基盤とする言語学教育研究拠点」

      Pages: 265-284

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] ウエブ対応日本語会話教材の開発とE-ラーニング環境での利用評価2009

    • Author(s)
      海野多枝
    • Journal Title

      『ヨーロッパ日本語教育』(The Proceedings of the 2008 Symposium on Japanese Language Education)13号

      Pages: 50-57

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Mitigation strategies in expressions of disagreement adopted by intermediate learners of Japanese2009

    • Author(s)
      海野多枝, 小早川麻衣子
    • Journal Title

      Vol. I. Corpus Analysis and Variation in Linguistics, Amsterdam : John Benjamins. (Kawaguchi, Y., M. Minegishi, J. Durand (Eds.))

      Pages: 379-392

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 第二言語習得における『沈黙期』 : 状況論的観点からの再考2009

    • Author(s)
      海野多枝
    • Journal Title

      コーパスに基づく言語学教育研究報告3 (峰岸真琴, 川口裕司編)(東京外国語大学大学院グローバルCOEプログラム「コーパスを基盤とする言語学教育研究拠点

      Pages: 265-284

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 'Exploiting the potentials of multimedia for foreign language education : with a focus on Japanese language materials'2008

    • Author(s)
      海野多枝
    • Journal Title

      2008年台大日本語文創新国際学術検討会論文集

      Pages: 61-78

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] Corpus-based analysis of lexical errors of advanced Japanese learners2007

    • Author(s)
      海野多枝, 鈴木綾乃
    • Journal Title

      Corpus-Based Perspectives in Linguistics., John Benjamins (Kawaguchi, Y., Takagaki, T., Tomimori, N., and Tsuruga, Y. (Eds.))

      Pages: 391-409

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 第二言語教育におけるマルチメディア教材の可能性-多様性への対応に向けて2007

    • Author(s)
      海野多枝
    • Journal Title

      TUFS言語教育学論集 2

      Pages: 1-17

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Corpus-based analysis of lexical errors of advanced Japanese learners2007

    • Author(s)
      Suzuki, Ayano, Umino, Tae
    • Journal Title

      Corpus-Based Perspectives in Linguistics

      Pages: 391-409

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Contextualising 'silent period' within life-stories of adult second language learners2009

    • Author(s)
      海野多枝
    • Organizer
      British Association for Applied Linguistics(BAAL)42^<nd> Annual Meeting
    • Place of Presentation
      Newcastle University, Newcastle. UK
    • Year and Date
      2009-09-04
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Contextualising 'silent period' within life-stories of adult second language learners' British Association for Applied Linguistics (BAAL)2009

    • Author(s)
      海野多枝
    • Organizer
      42^<nd> Annual Meeting
    • Place of Presentation
      Newcastle University, UK
    • Year and Date
      2009-09-04
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語ボランティアのビリーフに関するライフストーリー研究2009

    • Author(s)
      海野多枝, 東郷美香
    • Organizer
      第8回日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      オーストラリア・アデレード大学
    • Year and Date
      2009-07-15
    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2008 Final Research Report
  • [Presentation] e-ラーニングによる日本語学習:台湾の大学における初級学習者への意識調査2009

    • Author(s)
      海野多枝, 楊嘉貞
    • Organizer
      第8回日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      オーストラリア・アデレード大学
    • Year and Date
      2009-07-14
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Policy, Action and Theory : Cross-Cultural Experience of Ethnic Minority Students in the United States, Canada, Australia and Hong Kong2009

    • Author(s)
      海野多枝, JoAnn Phillion, 他
    • Organizer
      2009 American Educational Research Association (AERA) Annual Meeting
    • Place of Presentation
      San Diego, USA
    • Year and Date
      2009-04-15
    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2008 Final Research Report
  • [Presentation] Learning how to learn with media : a case of L2 group self-instruction2008

    • Author(s)
      海野多枝
    • Organizer
      シンガポール国立大学主催国際シンポジウムCLaSIC 2008
    • Place of Presentation
      シンガポール国立大学
    • Year and Date
      2008-12-04
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] ウエブ対応日本語会話教材の開発とE-ラーニング環境での利用評価2008

    • Author(s)
      海野多枝, 林俊成
    • Organizer
      第13回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      トルコ、チャナッカレオンセキズマルト大学
    • Year and Date
      2008-08-27
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 在大韓民国日本語学習者の漢字学習ストラテジー2008

    • Author(s)
      海野多枝, 高橋亘
    • Organizer
      第7回 日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      韓国釜山外国語大学
    • Year and Date
      2008-07-11
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語教育におけるマルチメディア教材の可能性 : 日本語教材を中心に2008

    • Author(s)
      海野多枝
    • Organizer
      国立台湾大学主催 日本語文創新国際学術シンポジウム
    • Place of Presentation
      台湾、国立台湾大学
    • Year and Date
      2008-05-31
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Mitigation strategies in expressions of disagreement by intermediate learners of Japanese-an analysis of DCT data2008

    • Author(s)
      海野多枝, 小早川麻衣子
    • Organizer
      The First International Symposium of the Global COE Program Corpus-based Linguistics and Language Education (CbLLE)
    • Year and Date
      2008-05-09
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] Mitigation strategies in expressions of disagreement by intermediate learners of Japanese-an analysis of DCT data2008

    • Author(s)
      海野多枝, 小早川麻衣子
    • Organizer
      The First International Symposium of the Global COE Program 'Corpus-based Linguistics and Language Education (CbLLE)'
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2008-05-09
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Investigating L2 Vocabulary Learning Strategies and Vocabulary Size -the case of Hungarian JFL Learners2008

    • Author(s)
      海野多枝, 橋本ゆかり
    • Organizer
      The First International Symposium of the Global COE Program 'Corpus-based Linguistics and Language Education (CbLLE)'
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2008-05-09
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 第二言語ウエブ対応教材の開発-『TUFS日本語モジュール』を中心に2007

    • Author(s)
      海野多枝
    • Organizer
      台湾淡江大学・東京外国語大学共同シンポジウム「e化学習-多言語e-Learning教育の現状」
    • Place of Presentation
      台湾、淡江大学
    • Year and Date
      2007-06-08
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] コミュニケーション能力育成再考―ヘンリー・ウィドウソンと日本の応用言語学・言語教育(村田久美子, 原田哲男, 海野多枝, 他6名との分担執筆、4番目、担当部分)2008

    • Author(s)
      村田久美子・原田哲男, 編
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Book] コミュニケーション能力育成再考-ヘンリー・ウイドウソンと日本の応用言語学・言語教育2008

    • Author(s)
      海野多枝, 他
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 多言語社会に貢献する言語教育学研究者養成プログラム 報告集6 言語教育研究法研究2007

    • Author(s)
      海野多枝(編)
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      東京外国語大学言語教育学プログラム推進室
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2017-05-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi