• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Acquisition of Japanese Special Mora as a second language

Research Project

Project/Area Number 19520463
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionMeikai University

Principal Investigator

KINOSHITA Naoko  Meikai University, 総合教育センター, 講師 (40364715)

Project Period (FY) 2007 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2008: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords第二言語習得 / 特殊拍 / リズム習得 / 知覚と生成 / 学習ストラテジー / 学習スタイル / 作動記憶容量 / 学習環境(国内・海外)要因 / リズム / 長音 / 促音 / 撥音 / 音声習得 / 習得プロセス / 日本語特殊拍 / モーラ拍リズム / 日本語学習者
Research Abstract

多くの日本語学習者にとって「おばさん」「おばあさん」や「来てください」「切ってください」などの特殊拍(長音・促音・機音)の有無の区別は知覚・生成ともに困難であることが指摘されている。しかし,これまでの研究成果から効果的な指導法が確立されているとは言い難い。その理由の一つに,日本語学習者がどのように特殊拍を習得していくのか,あるいは習得できないのか,できないとしたらどのような音環境の場合であるのかなどが十分に検討されていないことが挙げられる。そこで本研究では,次の5つの解明を試みた。(1)第二言語としてのリズム計測法,(2)調査協力者の母語である韓国語(ソウル方言話者・釜山方言話者)のリズムと日本語のリズムの特徴,(3)韓国人日本語学習者を対象とした日本語特殊拍の習得プロセスの解明,(4)日本語特殊拍リズムの知覚と生成の関係,(5)学習環境の違い(日本在住・韓国在住),学習者要因(日本語口頭運用能力,学習ストラテジー,学習スタイル,作動記憶容量)が習得に及ぼす影響である。その結果,(1)第二言語としてのリズム計測法としては,PVI(Grabe and Low2002)が習得状況をより捉えられる計測法であること,(2)ソウル方言話者と釜山方言話者による韓国語リズムの違いは見られず,韓国語リズムは日本語リズムに比べて母音間区間の持続時間の伸縮が大きく,nPVIcが異なること,(3)特殊拍の知覚において2年目に習得が確認されたが,特殊拍の中では長音が最も習得が遅いこと,(4)特殊拍の知覚と生成には相関が見られないこと,(5)日本在住の学習者が韓国在住の学習者より特殊拍リズムの習得が早いわけではないこと,特殊拍リズムの習得には日本語口頭運用能力は関与しておらず,口意識型ストラテジー,聴覚型学習スタイル,作動記憶容量が関与していたことが明らかになった。

Report

(3 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2010 2009 2008 2007

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (19 results)

  • [Journal Article] 韓国語リズムの再検討2009

    • Author(s)
      木下直子
    • Journal Title

      明海大学外国語学部論集 21

      Pages: 169-177

    • NAID

      40016660396

    • Related Report
      2008 Annual Research Report 2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語学習者の特殊拍生成の習得-リズム型・モーラ数・リズムの複雑さの影響-2008

    • Author(s)
      木下直子
    • Journal Title

      日本學報 76

      Pages: 1-10

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語長母音と短母音の知覚習得過程-韓国人日本語学習者の場合-2007

    • Author(s)
      木下直子
    • Journal Title

      日本学報 72

      Pages: 1-12

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 韓国人日本語学習者の日本語特殊拍リズムの習得2010

    • Author(s)
      木下直子
    • Organizer
      東京音声研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-01-09
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 発音学習における学習成功者と学習遅滞者の学習スタイルと学習ストラテジーの違い2008

    • Author(s)
      中川千恵子, クリス・シェパード, 木下直子
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 韓国語のリズム-ソウル方言話者と釜山方言話者の比較から-2008

    • Author(s)
      木下直子
    • Organizer
      日本音声学会
    • Place of Presentation
      明海大学
    • Year and Date
      2008-09-15
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 韓国語のリズム-ソウル方言話者と釜山方言話者の比較から-2008

    • Author(s)
      木下直子
    • Organizer
      日本音声学会全国大会
    • Place of Presentation
      明海大学
    • Year and Date
      2008-09-15
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 発音学習における学習成功者と学習遅滞者の学習スタイルの違い-自律学習に向けた指導法-2008

    • Author(s)
      中川千恵子, 木下直子
    • Organizer
      13th Symposium on Japanese Language Education in Europe
    • Place of Presentation
      チャナッカレ・オンセキズ・マルト大学 (トルコ)
    • Year and Date
      2008-08-28
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] The acquisition of temporal categorical perception by Japanese second language learners2008

    • Author(s)
      Naoko Kinoshita
    • Organizer
      ISCA Workshop on Experimental Linguistics 2008
    • Place of Presentation
      Athens University (ギリシャ)
    • Year and Date
      2008-08-25
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] the acquisition of temporal categorical perception by Japanese second language learners2008

    • Author(s)
      Kinoshita, Naoko
    • Organizer
      ISCA Workshop on Experimental Linguistics 2008
    • Place of Presentation
      Athens University (ギリシャ)
    • Year and Date
      2008-08-25
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] カテゴリー的知覚の変化とリズム習得2008

    • Author(s)
      木下直子
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      釜山外国語大学校 (韓国)
    • Year and Date
      2008-07-11
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] カテゴリー的知覚の変化とリズム習得2008

    • Author(s)
      木下直子
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      釜山外国語大学校(韓国)
    • Year and Date
      2008-07-11
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] The acquisition of lexical rhythm and duration by Japanese second language learners2008

    • Author(s)
      Naoko Kinoshita
    • Organizer
      Laboratory Phonology 11
    • Place of Presentation
      Victoria University (ニュージーランド)
    • Year and Date
      2008-06-30
    • Related Report
      2008 Annual Research Report 2008 Final Research Report
  • [Presentation] A comparison of the learning methods of more an less successful learners of Japanese pronunciation2008

    • Author(s)
      Chieko Nakagawa, Chris Sheppard, Naoko Kinoshita
    • Organizer
      International conference of teaching and learning 2008
    • Place of Presentation
      Multimedia University (マレーシア)
    • Year and Date
      2008-03-18
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 韓国人日本語学習者によるモーラリズムの習得について2008

    • Author(s)
      木下直子
    • Organizer
      第8回「日本語教育と音声」研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2008-03-13
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 発音学習における学習成功者と学習遅滞者の学習方法の違い2008

    • Author(s)
      中川千恵子, クリス・シェパード, 木下直子
    • Organizer
      The 6th International Conference on Practical Linguistics of Japanese
    • Place of Presentation
      San Francisco State University (アメリカ)
    • Year and Date
      2008-03-01
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語特殊拍生成の習得順序-リズム型からの考察-2008

    • Author(s)
      木下直子
    • Organizer
      韓国日本学会
    • Place of Presentation
      仁荷大学校 (韓国)
    • Year and Date
      2008-02-16
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語特殊拍生成の習得順序-リズム型からの考察-2008

    • Author(s)
      木下直子
    • Organizer
      韓国日本学会
    • Place of Presentation
      仁荷大学校(韓国)
    • Year and Date
      2008-02-16
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Applying TBLT to videoconferencing : The effects of pre-task preparation on performance2007

    • Author(s)
      Naoko Kinoshita, Chris Sheppard
    • Organizer
      2nd International Conference on Task-Based Language Teaching
    • Place of Presentation
      University of Hawaii (アメリカ)
    • Year and Date
      2007-09-22
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語特殊拍生成の難易度-韓国人学習者の場合-2007

    • Author(s)
      木下直子
    • Organizer
      第3回「日本語教育と音声」研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2007-07-07
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語長母音知覚と個人要因-韓国人学習者の場合2007

    • Author(s)
      木下直子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2007-03-17
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 韓国人日本語学習者の日本語習得過程-長音知覚の場合-2007

    • Author(s)
      木下直子
    • Organizer
      韓国日本学会
    • Place of Presentation
      建国大学校 (韓国)
    • Year and Date
      2007-02-10
    • Related Report
      2008 Final Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi