• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Practical Study on Elementary School English Education Paying Attention to the Coordination between Elemenatry Schools and Junior High Schools -Focusing on Curriculum Organization-

Research Project

Project/Area Number 19520481
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

ISHIHAMA Hiroyuki  Joetsu University of Education, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (00223016)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) BROWN Ivan  上越教育大学, 大学院・学校教育研究科, 外国人教師 (80436774)
HATAE Mika  鶴岡工業高等専門学校, 総合化学科, 准教授 (20421357)
Project Period (FY) 2007 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords小学校英語教育 / 英語活動 / 外国語活動 / カリキュラム編成 / 小・中連携聞くこと / 話すこと / 効果 / 英語教育 / 小学校英語 / 小・中連携 / 聞くこと
Research Abstract

年間活動計画では、児童の「身近な題材」が扱われている.中学校1年、及び2年で扱われている単語・文型が英語活動で扱われている.
「聞くこと」は、調査した範囲内で、35時間の英語活動経験が中学生の聴解力に影響するであろうと考えられる.「話すこと」は、状況を設定した意味のある繰り返し練習をすれば、児童は「自分のこと」や「身近な題材」を言えるようになる.
カリキュラム編成も含めた小・中連携を意識した英語教育の指導方法を再考する必要がある.

Report

(3 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (6 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] Bilingual behaviour, Attitudes, Identity, and Vitality : Some Data from Japanese Speakers in London, UK2009

    • Author(s)
      Brown, I, Sachdev, I.
    • Journal Title

      journal of Mutilingual and Muticultural development 4

      Pages: 1-17

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] On the Intergration of Lexical information into the P&P Model of Syntax2009

    • Author(s)
      Brown, I.
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要 28

      Pages: 105-117

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The English Pronunciation of a Japanese : theoretical Lingustic Sociolinguistic Perspectives2009

    • Author(s)
      Brown, I.
    • Journal Title

      上越英語研究 9

      Pages: 3-15

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校における35時間の「英語活動」が中学校1年生の聴解力に及ぼす効果2008

    • Author(s)
      石濱博之
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要 37

      Pages: 55-62

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校における35時間の「英語活動」が中学校1年生の聴解力に及ぼす効果2008

    • Author(s)
      石浜 博之
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要 37

      Pages: 55-62

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Bilingual behaviour, Attitudes, Identity, and Vitality : Some Data from Japanese Speakers in London, UK

    • Author(s)
      Brown, I & Sachdev, I.
    • Journal Title

      Journal of Mutilingual and Muticultural Development

      Pages: 1-7

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 小規模校(複式学級)の特性を活かした英語活動の実践報告2008

    • Author(s)
      石濱博之
    • Organizer
      中部地区英語教育学会長野大会
    • Place of Presentation
      清泉女学院大学
    • Year and Date
      2008-06-28
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 小規模校(複式学級)の特性を活かした英語活動の実践事例2008

    • Author(s)
      石濱 博之
    • Organizer
      中部地区英語教育学会長野大会
    • Place of Presentation
      清泉女学院大学
    • Year and Date
      2008-06-28
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語活動における『話すこと』に関する効果ーどのくらい児童は既習の言語項目を表現できるかー2007

    • Author(s)
      石濱博之
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2007-08-18
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 公立小学校英語活動が中学校1年生の聴解力と意識に及ぼす影響2007

    • Author(s)
      畑江美佳
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2007-08-18
    • Related Report
      2008 Final Research Report 2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語活動における「話すこと」に関する効果-どのくらい児童は既習の言語項目を表現できるか-2007

    • Author(s)
      石浜 博之
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2007-08-18
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校における35時間の「英語活動」が中学校1年生の聴解力に及ぼす影響2007

    • Author(s)
      石濱博之
    • Organizer
      中部地区英語教育学会三重大会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2007-06-27
    • Related Report
      2008 Final Research Report 2007 Annual Research Report
  • [Remarks] 実践報告書

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 石濱博之、古川玲子.「平成19年度複式3学級における楽しい全校英語活動の取り組み」2008、全53頁

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 石濱博之、藤田英志.「『だれでもできる』『役立つ』『楽しき』英語活動-学級担任主体の英語活動指導の取り組み-」2008、全122頁

    • Related Report
      2008 Final Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi