Japanese EFL readers' graphophonological strategy for reading words
Project/Area Number |
19520500
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Hokkaido Pharmaceutical University School of Pharmacy |
Principal Investigator |
YAMADA Megumi Hokkaido Pharmaceutical University School of Pharmacy, 薬学部, 教授 (40326559)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | 第二言語習得理論 / 英単語 / 音読 / 文字音韻変換 / 書記素・音素対応関係 / ボディ・ライム対応関係 / CV分割 |
Research Abstract |
日本語母語の一般的大学生の英単語の文字音韻変換方略は、母音書記素と子音書記素を群化する方法、および、連字の書記素を音素へ変換する方法、特に母音のそれを音素に変換する方法のそれぞれをどの程度習得するかによって、変化する。日本語母語話者に特徴的なCV を単位とした音節の分割方法は、文字音韻変換において補償的に機能している。
|
Report
(3 results)
Research Products
(14 results)