• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Toward the development of instructional designs using Moodle for facilitating differentiated instructions in classrooms

Research Project

Project/Area Number 19520533
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKobe Kaisei College

Principal Investigator

YAMAUCHI Mari  Kobe Kaisei College, 現代人間学部, 講師 (40411863)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KIRITANI Shigeru  神戸海星女子学院大学, 現代人間学部, 教授 (90010032)
ONO Reiko  神戸海星女子学院大学, 現代人間学部, 教授 (80411859)
ISHIHARA Keiko  神戸海星女子学院大学, 現代人間学部, 教授 (30411854)
村上 正行  京都外国語大学, マルチメディア教育研究センター, 准教授 (30351258)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) MURAKAMI Masayuki  京都外国語大学, 准教授 (30351258)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2009: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
KeywordsMoodle / eラーニング / ブレンド型授業 / 教育実践 / 教材開発 / 自律学習 / 学力格差 / 英語 / 教育学 / LMS / Moodl / Blended Learning / ICT活用 / 学習者の自律
Research Abstract

本研究では、授業内の学力格差に対応する授業方式として、オープンソースの学習管理システムであるMoodleを対面授業に組み込むブレンド型授業を実践し、教材開発・学習活動の組み立てについて検討を重ねた。Moodleを利用したブレンド型授業には、以下5点を含む様々な長所が確認された:(1)習熟度に応じた選択課題の提供が容易である、(2)画像やスライドショー等の活用が容易である、(3)ウェブツールとの併用が容易であり、創造的・協調的な学習活動の促進に役立つ、(4)学習の経過・成果の保存・共有が容易であり、動機づけや自己モニタリングの助けとなる、(5)対面時やウェブ上で活動状況を確認しながら教材・提示方法を調整・改良できる、(6)教材・資料・作品等の管理と再利用が容易である。
これらの長所を活かし、ドリル型課題のための「小テスト」利用、協調学習促進や学習経過のモニタリングのための「フォーラム」利用、発信活動の促進のための外部ツールの併用等、目的に見合った機能やツールを、学習ニーズの違いや教員の労力も勘案して柔軟に組み合わせることで、Moodleは様々な科目で学習者・教員の双方にとって強力な味方となりえる。加えて、個別指導や学習方略指導を授業に組み込むことにより、未熟な学習者の自律学習支援を強化でき、知識・技能の向上、学習動機の維持の両面で教育効果をあげることができた。最終年度にはチーム・ティーチングにMoodleを利用し、教員間の連携面での有効性も認められた。
Moodleは教員・授業単位でも活用できるツールであるが、特に「小テスト」の作成にかかる初期労力が大きい。問題作成管理の効率化を図る手段の一つとして、データベースを利用したソフト開発に着手し、最終年度にプロトタイプを公開した。また、オリジナル教材として、リズム指導を効果的に行うための学習プログラムを試作し、Moodleへの組み込みを行った。

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (44 results)

All 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (28 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 自律学習促進を目指す授業設計:TOEIC対策科目におけるMoodle活用実践報告2010

    • Author(s)
      山内真理
    • Journal Title

      神戸海星女子学院大学研究紀要 第48号

      Pages: 107-123

    • NAID

      110007610559

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 英語のセンテンス・ストレス、フォーカス学習のコンピュータ教材の試作2010

    • Author(s)
      石原敬子, 桐谷滋
    • Journal Title

      神戸海星女子学院大学研究紀要 第48号

      Pages: 1-11

    • NAID

      110007590966

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 自律学習促進を目指す授業設計:TOEIC対策科目におけるMoodle活用実践報告2010

    • Author(s)
      山内真理
    • Journal Title

      神戸海星女子学院大学研究紀要 48

      Pages: 107-123

    • NAID

      110007610559

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語のセンテンス・ストレス、フォーカス学習のコンピュータ教材の試作2010

    • Author(s)
      石原敬子・桐谷滋
    • Journal Title

      神戸海星女子学院大学研究紀要 48

      Pages: 1-11

    • NAID

      110007590966

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] Integrating Internet Technology into the EFL Classroom: A Case Study. P.A. Danaher, S., et al(Eds.)2009

    • Author(s)
      Mari Yamauchi
    • Journal Title

      International Journal of Pedagogies, Learning 5(2)

      Pages: 3-20

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Impact of Blended Learning with Moodle on Teaching Practice. JACET Summer Seminar Committee (Ed. )2009

    • Author(s)
      Mari Yamauchi
    • Journal Title

      Jacet Summer Seminar Proceedings No.8 Perspectives on Language Teacher Development

      Pages: 43-47

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学英語教育におけるICT活用2009

    • Author(s)
      山内真理
    • Journal Title

      神戸海星女子学院大学研究紀要 第47号

      Pages: 93-119

    • NAID

      110007129046

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] Integrating internet technology into the EFL classroom : A case study2009

    • Author(s)
      Mari Yamauchi
    • Journal Title

      International Journal of Pedagogies and Learning 5-2

      Pages: 3-19

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学英語教育におけるICT活用2009

    • Author(s)
      山内真理
    • Journal Title

      神戸海星女子学院大学研究紀要 47

      Pages: 93-119

    • NAID

      110007129046

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Impact of Blended Learning with Moodle on Teaching Practice2009

    • Author(s)
      Yamauchi, Mari
    • Journal Title

      Jacet Summer Seminar Proceedings 8

      Pages: 43-47

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Using a CMS, Moodle, in campus-based teaching. K. Bradford-Watts (Ed. )2008

    • Author(s)
      Lori Rink, Mari Yamauchi
    • Journal Title

      JALT2007 Conference Proceedings

      Pages: 93-119

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ntegrating Blended Learning into the Language Classroom2008

    • Author(s)
      Lori Rink, Mari Yamauchi
    • Journal Title

      神戸海星女子学院大学研究紀要 第46号

      Pages: 195-211

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] Using a CMS, Moodle, in campus-based teaching2008

    • Author(s)
      Rink, Lori, Yamauchi, Mari
    • Journal Title

      JALT2007 Conference Proceedings

      Pages: 784-794

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Integrating Blended Learning into the Language Classroom2008

    • Author(s)
      Lori Rink, Mari Yamauchi
    • Journal Title

      神戸海星女子学院大学研究紀要 46

      Pages: 195-211

    • NAID

      110007043913

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] Using a CMS,Moodle,in campus-based teaching2008

    • Author(s)
      Lori Rink, Mari Yamauchi
    • Journal Title

      JALT2007 Conference Proceedings (印刷中)

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 4肢選択式問題データベースと問題作成ソフト-紙媒体素材・WbbOCM用素材の自動作成-2010

    • Author(s)
      神谷健一・山内真理
    • Organizer
      E-learning教育学会第8回大会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡)
    • Year and Date
      2010-03-13
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Managing multiple-choice questions efficiently2010

    • Author(s)
      Mari Yamauchi, Kenichi Kamiya
    • Organizer
      MoodleMoot Hakodate 2010
    • Place of Presentation
      北海道
    • Year and Date
      2010-02-14
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] Managing multiple-choice questions efficiently2010

    • Author(s)
      Mari Yamauchi, Kenichi Kamiya
    • Organizer
      MoodleMoot Japan 2010-Hakodate
    • Place of Presentation
      はこだて未来大学(北海道)
    • Year and Date
      2010-02-14
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 自律学習へのscaffolds:TOEICクラスにおけるMoodle併用の授業設計2009

    • Author(s)
      山内真理
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第5回全国大会
    • Place of Presentation
      千歳科学技術大学(北海道)
    • Year and Date
      2009-09-02
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Effective integration of technology in classroom instruction2009

    • Author(s)
      Mari Yamauchi
    • Organizer
      International Conference Asia TEFL2009
    • Place of Presentation
      Thailand
    • Year and Date
      2009-08-09
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] Effective integration of technology in classroom instruction2009

    • Author(s)
      Mari Yamauchi
    • Organizer
      Asia TEFL 2009
    • Place of Presentation
      The Imperial Queens Park Hotel(Bangkok)
    • Year and Date
      2009-08-09
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 4肢選択式短文穴埋め問題データベースと問題作成ソフト:紙媒体素材・e-learning素材・Moodle対応型XML素材の自動作成2009

    • Author(s)
      神谷健一, 山内真理
    • Organizer
      第49回外国語教育メディア学会全国研究大会
    • Place of Presentation
      神戸
    • Year and Date
      2009-08-06
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 4肢選択式短文穴埋め問題データベースと問題作成ソフト-紙媒体素材・e-learning素材・Moodle対応型XML素材の自動作成2009

    • Author(s)
      神谷健一・山内真理
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 第49回全国研究大会
    • Place of Presentation
      流通科学大学(兵庫)
    • Year and Date
      2009-08-06
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業・学習支援におけるウェブ・ツールの活用2009

    • Author(s)
      山内真理
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第1回関西研究大会
    • Place of Presentation
      関西外国語大学
    • Year and Date
      2009-03-23
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Using Web-based Tools to Promote Active Learning2008

    • Author(s)
      Mari Yamauchi
    • Organizer
      The 1st JADEPacADE International Joint Conference
    • Place of Presentation
      Hawaii
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] Using Web-based Tools to Promote Active Learning2008

    • Author(s)
      Yamauchi, Mari
    • Organizer
      The 1st JADE-PacADE International Joint Conference
    • Place of Presentation
      Kapi'olani Community College
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Blended Learning with Moodle: Its Impact on Teaching Practice2008

    • Author(s)
      Mari Yamauchi
    • Organizer
      The 36th JACET Summer Seminar
    • Place of Presentation
      群馬
    • Year and Date
      2008-08-20
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] Blended Learning with Moodle : Its Impact on Teaching Practice2008

    • Author(s)
      Yamauchi, Mari
    • Organizer
      The 36th JACET Summer Seminar
    • Place of Presentation
      草津セミナーハウス
    • Year and Date
      2008-08-20
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 自律学習支援におけるLMS活用2008

    • Author(s)
      山内真理
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第4回全国大会
    • Place of Presentation
      神奈川
    • Year and Date
      2008-08-12
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 自律学習支援におけるLMS活用2008

    • Author(s)
      山内真理
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第4回全国大会
    • Place of Presentation
      関東学院大学
    • Year and Date
      2008-08-12
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Using Moodle to enhance learning and foster autonomy2008

    • Author(s)
      Mari Yamauchi
    • Organizer
      Tech Day 2008
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      2008-06-22
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] Using Moodle to Enhance Learning and Foster Autonomy2008

    • Author(s)
      Yamauchi, Mari
    • Organizer
      Tech Day 2008 : Osaka JALT' s 4th annual Tech Day event
    • Place of Presentation
      阪南大学
    • Year and Date
      2008-06-22
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語教育とMoodle:実践報告2008

    • Author(s)
      山内真理
    • Organizer
      ワークショップ「外国語教育とMoodle:活用と実践」
    • Place of Presentation
      神戸
    • Year and Date
      2008-02-07
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] Teaching with web-based tools and materials2008

    • Author(s)
      Mari Yamauchi
    • Organizer
      GloCall2008
    • Place of Presentation
      Indonesia
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] How to maximize Moodle's quiz module2008

    • Author(s)
      Mari Yamauchi
    • Organizer
      GloCall2008
    • Place of Presentation
      Indonesia
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] How to maximize Moodle's quiz module2008

    • Author(s)
      Yamauchi, Mari
    • Organizer
      GloCall2008
    • Place of Presentation
      Jakarta, Yogyakarta
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Teaching with web-based tools and materials2008

    • Author(s)
      Yamauchi, Mari
    • Organizer
      GloCall2008
    • Place of Presentation
      Jakarta, Yogyakarta
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Using a CMS, Moodle, in campus-based teaching2007

    • Author(s)
      Lori Rink, Mari Yamauchi
    • Organizer
      JALT2007
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2007-11-23
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] Using a CMS,Moodle,in campus-based teaching2007

    • Author(s)
      Lori Rink, Mari Yamauchi
    • Organizer
      JALT
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2007-11-23
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] Using blended learning to encourage learner autonomy2007

    • Author(s)
      Mari Yamauchi, Lori Rink
    • Organizer
      GloCall2007 Conference
    • Place of Presentation
      Hanoi
    • Year and Date
      2007-11-03
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] Using blended learning to encourage learner autonomy2007

    • Author(s)
      Mari Yamauchi, Lori Rink
    • Organizer
      GLoCall 2007
    • Place of Presentation
      ハノイ
    • Year and Date
      2007-11-03
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語運用能力養成を重視したプロジェクト型演習:情報教室でのアカデミック・スキル演習とMoodleによる学習支援の連携2007

    • Author(s)
      山内 真理・内田 充美・横川 博一
    • Organizer
      外国語教育メディア学会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      2007-10-27
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] クラス内学力格差対策としてのブレンディッド・ラーニング:効果的な「ブレンド」をめざして2007

    • Author(s)
      山内真理
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会
    • Place of Presentation
      福岡
    • Year and Date
      2007-09-01
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2007 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.maymeng.net/moodle/

    • Related Report
      2009 Final Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi