• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study To Clarify Practical Thinking of Japanese Language Teachers By Applications of "On Going Method" and "Personal Attitude Construct Analysis"

Research Project

Project/Area Number 19529005
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionInternational Christian University

Principal Investigator

OZAWA Ikumi  International Christian University, 教養学部, 講師 (60296796)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TSUBONE Yukari  大阪観光大学, 観光学部, 准教授 (80327733)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) KANAME Yayumi  鹿児島大学, 戦略的大学連携本部, 特任講師 (90544445)
Project Period (FY) 2007 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥3,070,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2010: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2009: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2007: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
Keywords日本語教育 / 教師 / 実践的思考 / PAC分析 / ビリーフ / SEM(構造方程式モデリング) / プロトコル / 新人教師と経験教師の比較 / 構造方程式モデリング(SEM) / SEM(構造方程式モデリング
Research Abstract

How Japanese language teachers implement "practical thinking" (thinking based on practical knowledge of teaching activities) is an important topic but continues to be a difficult one to assess. This research is a series of investigations that attempt to assess such thinking based on four sets of data : (a) the oral comments of 4 novice teachers and 5 experienced teachers recorded when they did a "think aloud" while watching a video of a Japanese language lesson, (b) written reports that these same 9 teachers produced immediately after the video session, (c) interview datum taken from the 9 teachers individually by Personal Attitude Construct (PAC) analysis method, and (d) the same teachers' responses to a multiple choice questionnaire on teacher's beliefs. This research made clear how PAC analysis should be conducted when researchers apply it to this type of investigation, as well as how questionnaire should be made and used. The characteristics of teachers' beliefs among novice teachers and experienced teachers, as well as their individual characteristics, are still on analysis and will be presented to academic conferences and journals in the near future.

Report

(6 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report   Self-evaluation Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article (21 results) (of which Peer Reviewed: 20 results) Presentation (15 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] ステレオタイプ的な読解教材に学習者の留学経験はいかに反応するか-日本語学習者に対するPAC分析法による縦断的研究からの示唆-2011

    • Author(s)
      丸山千歌、小澤伊久美
    • Journal Title

      日本語教育研究論集(中国 華東師範大学出版会) 1号(印刷中)

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 日本語教科書に見られるステレオタイプを日本語教師はどうとらえたか-多様な日本語学習者への実戦経験を持つ日本語教師へのパイロットスタディ-2011

    • Author(s)
      丸山千歌、小澤伊久美
    • Journal Title

      横浜国立大学留学生センター教育研究論集 18号

      Pages: 33-52

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ある若手日本語教師の海外派遣前後の意識の変容2011

    • Author(s)
      小澤伊久美、丸山千歌
    • Journal Title

      ICU日本語教育研究 7号

      Pages: 33-53

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教科書に見られるステレオタイプを日本語教師はどうとらえたか2011

    • Author(s)
      丸山千歌、小澤伊久美
    • Journal Title

      横浜国立大学留学生センター教育研究論集

      Volume: 18 Pages: 33-52

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ある若手日本語教師の海外派遣前後の意識の変容2011

    • Author(s)
      小澤伊久美
    • Journal Title

      ICU日本語教育研究

      Volume: 7 Pages: 33-53

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ステレオタイプ的な読解教材に学習者の留学経験はいかに反応するか-日本語学習者に対するPAC分析法による縦断的研究からの示唆-2011

    • Author(s)
      丸山千歌、小澤伊久美
    • Journal Title

      日本語教育研究論集(中国華東師範大学出版会)

      Volume: 1(印刷中)

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語学習者と読解教材のインタラクションの解明に向けた縦断的調査-PAC分析を研究手法として-2010

    • Author(s)
      丸山千歌、小澤伊久美
    • Journal Title

      横浜国立大学留学生センター教育研究論集 17号

      Pages: 101-133

    • NAID

      40017058112

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語学習者と読解教材のインタラクションの解明に向けた縦断的調査-pac分析を研究手法として-2010

    • Author(s)
      丸山千歌, 小澤伊久美
    • Journal Title

      横浜国立大学留学生センター教育研究論集 17

      Pages: 101-133

    • NAID

      40017058112

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語学習者と読解教材のインタラクションの解明に向けた縦断的調査-PAC分析を研究手法として-2010

    • Author(s)
      丸山千歌
    • Journal Title

      横浜国立大学留学生センター教育研究論集 17

      Pages: 101-133

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] PAC分析における好ましい統計処理とは-ソフトウェアによってデンドログラムが相違する問題への対処のために-2010

    • Author(s)
      小澤伊久美
    • Journal Title

      ICU日本語教育研究 6

      Pages: 27-47

    • NAID

      120005416077

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師の実践的思考を探る上でのビリーフ質問紙調査の可能性と課題-日本語教育における教師の実践的思考に関する研究(3)-2009

    • Author(s)
      嶽肩志江、坪根由香里、小澤伊久美
    • Journal Title

      横浜国立大学留学生センター教育研究論集 16号

      Pages: 37-56

    • NAID

      120001885401

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師のビリーフ研究におけるPAC分析活用の可能性と留意点-HALBAUとSPSSによる分析結果の相違についての考察から-、言語文化と日本語教育2009

    • Author(s)
      坪根由香里、嶽肩志江、小澤伊久美
    • Journal Title

      お茶の水女子大学日本言語文化学研究会 38

      Pages: 30-38

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] PAC分析における好ましい統計処理とは-ソフトウェアによってデンドログラムが相違する問題への対処のために-、ICU日本語教育研究2009

    • Author(s)
      小澤伊久美、丸山千歌
    • Journal Title

      ICU日本語教育研究センター 6号

      Pages: 27-47

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] PAC分析における好ましい統計処理とは-ソフトウェアによってデンドログラムが相違する問題への対処のために-2009

    • Author(s)
      小澤伊久美, 丸山千歌
    • Journal Title

      ICU日本語教育研究 6

      Pages: 27-47

    • NAID

      120005416077

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師のビリーフ研究におけるPAC分析活用の可能性と留意点-HALBAUとSPSSによる分析結果の相違についての考察から-2009

    • Author(s)
      坪根由香里, 嶽肩志江, 小澤伊久美
    • Journal Title

      言語文化と日本語教育 38

      Pages: 30-38

    • NAID

      120004368678

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師の実践的思考を探る上でのビリーフ質問紙調査の可能性と課題-日本語教育における教師の実践的思考に関する研究(3)-2009

    • Author(s)
      嶽肩志江, 坪根由香里, 小澤伊久美
    • Journal Title

      横浜国立大学留学生センター教育研究論集 16

      Pages: 37-56

    • NAID

      120001885401

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report 2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師のビリーフ研究におけるPAC分析活用の可能性と留意点-HALBAUとSPSSによる分析結果の相違についての考察から-2009

    • Author(s)
      坪根由香里
    • Journal Title

      言語文化と日本語教育 38

      Pages: 30-38

    • NAID

      120004368678

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] PAC分析におけるフェイスシートの開発に向けた課題-日本語教材と学習者のインタラクションの解明に向けた研究のために-2008

    • Author(s)
      丸山千歌、小澤伊久美
    • Journal Title

      横浜国立大学留学生センター教育研究論集 15号

      Pages: 3-19

    • NAID

      110007125282

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 統計は怖くない!図を見てわかる直感的統計分析 論文理解のための構造方程式モデリング(SEM)入門2008

    • Author(s)
      要弥由美、小澤伊久美
    • Journal Title

      日本語教育実践研究フォーラム報告 WEB版

      Pages: 11-11

    • URL

      http://wwwsoc.nii.ac.jp/nkg/kenkyu/Forumhoukoku/kk-Forumhoukoku.html

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 統計は怖くない!図を見てわかる直感的統計分析論文理解のための構造方程式モデリング(SEM)入門2008

    • Author(s)
      要弥由美, 小澤伊久美
    • Journal Title

      『日本語教育実践研究フォーラム報告』WEB版

      Pages: 11-11

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] PAC分析におけるフェイスシートの開発に向けた課題-日本語教材と学習者のインタラクションの解明に向けた研究のために-2008

    • Author(s)
      丸山千歌, 小澤伊久美
    • Journal Title

      横浜国立大学留学生センター教育研究論集 15

      Pages: 3-19

    • NAID

      110007125282

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] PAC分析のデータを実施者・被検者・第三者が共に語り合うデータセッション2010

    • Author(s)
      内藤哲雄、能智正博、丸山千歌、小澤伊久美
    • Organizer
      PAC分析学会4回研究大会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Year and Date
      2010-12-11
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] PAC分析と質問紙調査の併用によるノンネイティブ日本語教師のビリーフ研究-あるタイ人教師の事例より-2010

    • Author(s)
      坪根由香里、嶽肩志江、八田直美、小澤伊久美
    • Organizer
      PAC分析学会4回研究大会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Year and Date
      2010-12-11
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] PAC分析のデータを実施者・被検者・第三者が共に語り合うデータセッション2010

    • Author(s)
      小澤伊久美
    • Organizer
      第4回PAC分析学会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Year and Date
      2010-12-11
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] PAC分析と質問紙調査の併用によるノンネイティブ日本語教師のビリーフ研究-あるタイ人教師の事例より-2010

    • Author(s)
      嶽肩志江、小澤伊久美
    • Organizer
      第4回PAC分析学会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Year and Date
      2010-12-11
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者の経験は日本語読解教材に対する反応にいかに表れるか-PAC分析法を用いた縦断的研究から-2010

    • Author(s)
      丸山千歌、小澤伊久美
    • Organizer
      世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      台湾国立政治大学
    • Year and Date
      2010-07-31
    • Related Report
      2010 Annual Research Report 2010 Final Research Report
  • [Presentation] PAC分析によるタイ人新人・経験日本語教師の「いい日本語教師」像の比較2010

    • Author(s)
      坪根由香里、嶽肩志江、八田直美、小澤伊久美
    • Organizer
      世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      台湾国立政治大学
    • Year and Date
      2010-07-31
    • Related Report
      2010 Annual Research Report 2010 Final Research Report
  • [Presentation] SPSSとHALBAUによるPAC分析インタビューの比較-デンドログラムの相違がインタビューに与える影響についての一考察-2009

    • Author(s)
      小澤伊久美、坪根由香里
    • Organizer
      PAC分析学会第3回研究大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Year and Date
      2009-12-19
    • Related Report
      2010 Final Research Report 2009 Annual Research Report
  • [Presentation] SPSSとHALBAUによるPAC分析インタビューの比較-デンドログラムの相違がインタビューに与える影響についての一考察-2009

    • Author(s)
      小澤伊久美
    • Organizer
      PAC分析学会第3回研究大会
    • Place of Presentation
      於明治学院大学
    • Year and Date
      2009-12-19
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 日本語教師のビリーフ調査へのPAC分析の活用について-先行研究とパイロット調査との比較から-2008

    • Author(s)
      坪根由香里、小澤伊久美
    • Organizer
      PAC分析学会第2回研究大会
    • Place of Presentation
      東邦大学
    • Year and Date
      2008-12-06
    • Related Report
      2010 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教師のビリーフ調査へのPAC分析の活用について-先行研究とパイロット調査との比較から-2008

    • Author(s)
      坪根由香里
    • Organizer
      PAC分析学会第2回研究大会
    • Place of Presentation
      於東邦大学
    • Year and Date
      2008-12-06
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 研究手法体験型ラウンドテーブル 統計は怖くない!図を見てわかる直感的統計分析 論文理解のための構造方程式モデリング(SEM)入門2008

    • Author(s)
      要弥由美、小澤伊久美
    • Organizer
      2008年度日本語教育学会実践フォーラム
    • Place of Presentation
      早稲田大学東伏見キャンパス
    • Year and Date
      2008-08-03
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 研究手法体験型ラウンドテーブル統計は怖くない!図を見てわかる直感的統計分析論文理解のための構造方程式モデリング(SEM)入門2008

    • Author(s)
      要弥由美
    • Organizer
      2008年度日本語教育学会実践フォーラム
    • Place of Presentation
      於早稲田大学東伏見キャンパス
    • Year and Date
      2008-08-03
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 研究手法体験型ラウンドテーブル 統計は怖くない! 図を見てわかる直感的統計分析 論文理解のための構造方程式モデリング(SEM)入門2008

    • Author(s)
      要弥由美, 小澤伊久美
    • Organizer
      2008年度日本語教育学会実践フォーラム
    • Place of Presentation
      早稲田大学東伏見キャンパス
    • Year and Date
      2008-08-03
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教師のビリーフ調査へのPAC分析の活用について-先行研究とパイロット調査との比較から-2008

    • Author(s)
      小澤伊久美
    • Organizer
      PAC分析学会第1回研究大会
    • Place of Presentation
      和光大学
    • Year and Date
      2008-03-01
    • Related Report
      2010 Final Research Report 2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教師のビリーフ調査へのPAC分析の活用について-先行研究とパイロット調査との比較から-2008

    • Author(s)
      小澤伊久美
    • Organizer
      PAC分析学会第1回研究大会
    • Place of Presentation
      於和光大学
    • Year and Date
      2008-03-01
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
  • [Remarks] 要弥由美・小澤伊久美「統計は怖くない! 図を見てわかる直感的統計分析論文理解のための構造方程式モデリング(SEM)入門」『日本語教育実践研究フォーラム報告』WEB版、2008年12月、11頁.

    • URL

      http://wwwsoc.nii.ac.jp/nkg/kenkyu/Forumhoukoku/kk-Forumhoukoku.html

    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi