• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Textual-Discursive Analysis : A Qualitative Method for Articulating Learning Process

Research Project

Project/Area Number 19530579
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

MORO Yuji  University of Tsukuba, 大学院・人間総合科学研究科, 教授 (50157939)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HATTORI Tamaki  筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 教授 (70198761)
Project Period (FY) 2007 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2007: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywordsテクスト言説分析 / 学習過程 / 学習科学 / 語り / 看護 / 教師養成 / 情動政治 / 道徳言説
Research Abstract

学習(学び)は、過去の経験と将来の見通しの再編成のプロセスである。このプロセスは様々な言説と談話を通して再構成され、他の人々と共有される。本研究は、この学びのプロセスを支える人々の語りを分析するための分析方法の開発を目指した。語りの事例として、看護師になる過程ならびに教師になる過程を取り上げて、語りの内容と形式をどのように分析すれば良いか、分析におけるポイントを共有化できる方法論を開発し、いくつかの事例を分析した。

Report

(3 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (13 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 心理研究の方法としての読書-テクスト言説分析の提案2009

    • Author(s)
      臼井東・茂呂雄二
    • Journal Title

      筑波大学心理学研究 37

      Pages: 19-30

    • NAID

      120001106223

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 「複数の文脈を横断する学習」への活動理論的アプローチ2009

    • Author(s)
      香川秀太
    • Journal Title

      心理学評論 51(4)(印刷中)

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 心理研究の方法としての読書:テクスト言説分析の提案2009

    • Author(s)
      臼井東・茂呂雄二
    • Journal Title

      筑波心理学研究 37

      Pages: 19-30

    • NAID

      120001106223

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 活動としての認知、情動、言説:活動理論とコミュニケーション2009

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集 8

      Pages: 522-531

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育心理研究における質的方法の意味2008

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Journal Title

      教育心理学年報 47集

      Pages: 149-159

    • NAID

      110006666163

    • Related Report
      2008 Annual Research Report 2008 Final Research Report 2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「複数の文脈を横断する学習」への活動理論的アプローチ-学習転移論から文脈横断論への変移と差異2008

    • Author(s)
      香川秀太
    • Journal Title

      心理学評論 51巻4号(印刷中)

      Pages: 463-484

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 活動としての認知、情動、言説 : 活動理論とコミュニケーション2008

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Journal Title

      (認知言語学会第8回大会シンポジウム『認知言語学とコミュニケーション』)日本認知言語学会論文集 第8巻

      Pages: 522-531

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 状況論とは何か : 実践の解明と変革のアプローチ2008

    • Author(s)
      香川秀太
    • Journal Title

      インターナショナルナーシングレビュー 31巻5号

      Pages: 19-26

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 質的研究と量的研究の共通点と相容れない点2008

    • Author(s)
      香川秀太
    • Journal Title

      インターナショナルナーシングレビュー 31巻5号

      Pages: 34-38

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 状況論を知るための62冊2008

    • Author(s)
      香川秀太
    • Journal Title

      インターナショナルナーシングレビュー 31巻5号

      Pages: 61-65

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 中学校における専門家とのコラボレーションによる和楽器授業の展開過程-「参加としての学習」の観点から-2007

    • Author(s)
      城間祥子・茂呂雄二
    • Journal Title

      教育心理学研究 55(1)

      Pages: 12-134

    • NAID

      110006249670

    • Related Report
      2008 Final Research Report 2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生能楽サークルにおける仕舞の学習過程-初心者の技能の社会的構成-2007

    • Author(s)
      城間祥子・茂呂雄二
    • Journal Title

      筑波大学心理学研究 33

      Pages: 9-28

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] バフチンの対話性概念による社会心理研究の拡張2007

    • Author(s)
      朴東燮・茂呂雄
    • Journal Title

      実験社会心理学研究 46(2)

      Pages: 146-161

    • NAID

      130000303322

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 行為・変化の契機としての学内-学外間のギャップ : 看護学生の学習過程の分析から, 日本認知科学会「教育環境のデザイン」2007

    • Author(s)
      香川秀太
    • Journal Title

      研究分科会研究報告 13巻1号

      Pages: 7-18

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 学内から臨地実習へのプロセスにおける看護学生の学習の変化 : 状況論における「移動」の視点から2007

    • Author(s)
      香川秀太・櫻井利江
    • Journal Title

      日本看護研究学会雑誌 30巻5号

      Pages: 39-51

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] バフチンの対話性概念による社会心理研究の拡張2007

    • Author(s)
      朴東攣・茂呂雄二
    • Journal Title

      実験社会心理学研究 46(2)

      Pages: 146-161

    • NAID

      130000303322

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 小学校教師の問題状況の詳解と対応方略2008

    • Author(s)
      徳舛克幸
    • Organizer
      日本質的心理学会第5回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-11-30
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 学習・発達論の最前線 : 質的研究はいかに学習・発達を捉えるべきか.2008

    • Author(s)
      香川秀太
    • Organizer
      日本質的心理学会第5回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-11-30
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 質的心理学と会話分析の接点を探る-母子相互行為の事例分析を通して-2008

    • Author(s)
      野村侑加
    • Organizer
      日本質的心理学会第5回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-11-30
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] キャリア発達と職業集団語-初航海の実習生は「シーマンシップ」をどのように捉えるか2008

    • Author(s)
      守下奈美子
    • Organizer
      日本質的心理学会第5回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-11-30
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 社会文化的アプローチからの道徳性研究の提案2008

    • Author(s)
      臼井東
    • Organizer
      日本質的心理学会第5回大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-11-29
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 方略に関する知識が創造的思考に及ぼす影響2008

    • Author(s)
      岩木穣
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 若手小学校教師の経験からの学習(2)-経験と学習の相互構成性-2008

    • Author(s)
      徳舛克幸
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] Transfer as discursive practice and affection2008

    • Author(s)
      Shuta Kagawa
    • Organizer
      Analysis of student nurses' transitive learning
    • Place of Presentation
      University of California, San Diego
    • Year and Date
      2008-09-10
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] Analyzing professional Noh performers' tacit knowledge by a method focused on paired discourses2008

    • Author(s)
      Syoko SHIROMA, and Yuji MORO
    • Organizer
      International Society for Cultural and Activity Research
    • Place of Presentation
      San Diego, California
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 質的研究と量的研究の二分法の再考 : 社会文化的アプローチの観点から2007

    • Author(s)
      香川秀太
    • Organizer
      日本質的心理学会第4回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      奈良女子大学
    • Year and Date
      2007-09-30
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 活動としての認知、情動、言説:活動理論とコミュニケーション2007

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Organizer
      日本認知言語学会
    • Place of Presentation
      成蹊大学
    • Year and Date
      2007-09-22
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 医療・看護領域における状況論的アプローチの実際2007

    • Author(s)
      香川秀太
    • Organizer
      ISCAR-Japan/Asia第1回大会
    • Place of Presentation
      武蔵野工業大学
    • Year and Date
      2007-09-06
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 活動システムの可視化実践2007

    • Author(s)
      香川秀太
    • Organizer
      ISCAR-Japan/Asia第1回大会
    • Place of Presentation
      武蔵野工業大学
    • Year and Date
      2007-09-06
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Book] Application of Spinoza's theory to the concept of activity theory : Dynamics of the active and passive during transition in the learning process(A. Sannio. H. Daniels, &K.Gutierez (Eds.))2009

    • Author(s)
      Shuta Kagawa,& Yuji Moro
    • Publisher
      Learning and Expanding with Activity Theory, Cambridge University Press(in press)
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Book] 異種の時間が交差する発達 : 発達時間論の新展開へ向けて, サトウタツヤ, TEMで始める心理学-時間とプロセスを扱う質的研究を目指して2009

    • Author(s)
      香川秀太
    • Publisher
      誠信書房
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Book] 質的心理学講座, 育ちと学びの生成(無藤隆, 麻生武(社会的なもの : 学習研究における質の探求))2008

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Book] 異種の時間が交差する発達 : 発達時間論の新展開へ活動の心理学 : 歴史と未来田島信元文化心理学2008

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Publisher
      朝倉書店
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Book] 『育ちと学びの生成』(無藤隆・麻生武編)のうち、社会的なもの:学習研究における質の探求2008

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 文化心理学(田島信元編)のうち「活動の心理学」(4章)2008

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      朝倉書店
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi