Development of trainig programs on school crisis for teachears and school counselors
Project/Area Number |
19530583
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational psychology
|
Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
ISOBE Satoshi Chiba University, 大学院教育学研究科, 准教授 (90305102)
|
Research Collaborator |
UEDA Kazuko 千葉県教育委員会
NABAE Reiko 千葉県教育委員会
SUZUKI Akemi 千葉県教育委員会
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2007: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
|
Keywords | 教育相談 / 緊急支援 / トラウマケア / スクールカウンセラー / 教員研修 / 教育心理学 |
Research Abstract |
近年、学校コミュニティを舞台とした事件・事故が多発しており、こころのケアを目的とした緊急支援の必要性が高まっている。そこで本研究では緊急支援に対応できる教職員およびSC養成の研修プログラムの開発を目的とした調査研究を行った。その結果、研修プログラムには、(1) 理論的基礎の習得、(2) 実際に生じた過去の事例を用いた学習、(3) 架空事例を用いた実践的演習、の3領域を組み合わせて構成することで研修効果が高まることが示唆された。
|
Report
(3 results)
Research Products
(4 results)