• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The psychological processes of understanding or acceptance of disability in parents and teachers of mild developmentally disabled people

Research Project

Project/Area Number 19530586
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

NAGAMINE Shinji  Kanazawa University, 人間科学系, 准教授 (50303574)

Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2009: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords軽度発達障害 / 障害理解 / 保育士 / 高校教師 / 保護者 / 葛藤 / 変容 / 発達障害 / 高校教諭 / 面接調査 / コンサルテーション / 障害受容 / 心理的葛藤 / 教師
Research Abstract

軽度発達障害児・者と関わりを持つ教師・保育士・保護者が、当事者の障害特性の理解や関わり方(支援の仕方)についてどのような葛藤を抱き、それがどのように変容するのかを明らかにすることを目的に面接調査と事例検討を行った。その結果、主として、保育士と高校教師が当事者と関わり理解する過程での葛藤とその変容、および、援助チームによるコンサルテーションの中での保護者の「当事者についての捉え方」の変容について検討した。

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi