• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an Expanded Model for Guardian Interviews that Promote Cooperation between Teachers and Guardians

Research Project

Project/Area Number 19530587
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

KAMIMURA Etsuko  Shinshu University, 教育学部, 教授 (30334874)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ISHIKUMA Toshinori  筑波大学, 人間総合科学研究科, 教授 (50232278)
NAGAMATSU Yuki  信州大学, 教育学部, 教授 (60324216)
MIZUNO Haruhisa  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (80282937)
Project Period (FY) 2007 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2010: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2009: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教育系心理学 / 保護者面談 / 発話分析 / 連携 / 教師 / 相互作用 / 教育相談 / コンサルテーション / グラウンデッド・セオリー・アプローチ
Research Abstract

This study examined the process by which teachers promote cooperation with guardians in guardian interviews. The results of the analysis of the statements of the teachers and guardians and the mutual interactions between the statements revealed that the statements of the teachers had the characteristics that the objective for the interview was ambiguous while on the other hand they reflected on their own responses and proactively proposed specific solutions. Furthermore, the results appeared to show that verbalization of the thought processes of the teachers such as reflection and disagreement leads them to share with the guardians the process of trial-and-error leading to the realization of assistance measures and therefore promoting cooperation.

Report

(6 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report   Self-evaluation Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2010 2008 2007

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 教師が行う保護者面談に関する研究の動向と課題2010

    • Author(s)
      上村惠津子・石隈利紀
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集 第3号

      Pages: 127-140

    • NAID

      120007111251

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 教師が行う保護者面談に関する研究の動向と課題2010

    • Author(s)
      上村恵津子・石隈利紀
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 第3号 Pages: 127-140

    • NAID

      120007111251

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保護者面談における保護者の連携構築プロセスに関する研究-保護者の発話分析を通して-2008

    • Author(s)
      上村惠津子・石隈利紀
    • Journal Title

      学校心理学研究 第8巻

      Pages: 59-73

    • NAID

      40016914028

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保護者面談における保護者の連携構築プロセスに関する研究-保護者の発話分析を通して-2008

    • Author(s)
      上村惠津子, 石隈利紀
    • Journal Title

      学校心理学研究 8(1)

      Pages: 59-73

    • NAID

      40016914028

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保護者面談における保護者の連携構築プロセスに関する研究2008

    • Author(s)
      上村恵津子, 石隈利紀
    • Journal Title

      学校心理学研究 第8巻第1号

      Pages: 59-73

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保護者面談における教師の連携構築プロセスに関する研究-グラウンデッド・セオリー・アプローチによる教師の発話分析を通して-2007

    • Author(s)
      上村惠津子・石隈利紀
    • Journal Title

      教育心理学研究 第55巻

      Pages: 560-572

    • NAID

      110006548962

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保護者面談における教師医の連携構築プロセスに関する研究-グラウンデッド・セオリー・アプローチによる教師の発話分析を通して-2007

    • Author(s)
      上村惠津子, 石隈利紀
    • Journal Title

      教育心理学研究 55

      Pages: 560-572

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保護者面談における教師の連携構築プロセスに関する研究2007

    • Author(s)
      上村惠津子・石隈利紀
    • Journal Title

      教育心理学研究 第55巻第4号

      Pages: 260-572

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 保護者面談における教師の連携促進プロセス-実際の面談の発話分析による仮説モデルの検討-2010

    • Author(s)
      上村惠津子・石隈利紀
    • Organizer
      日本学校心理士会2010年度大会
    • Place of Presentation
      東海大学湘南キャンパス
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 保護者面談における教師の連携促進プロセスに関する研究2010

    • Author(s)
      上村恵津子・石隈利紀
    • Organizer
      日本学校心理士会2010年度大会
    • Place of Presentation
      東海大学湘南キャンパス
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 保護者面談における保護者の連携構築プロセスに関する研究2007

    • Author(s)
      上村惠津子・石隈利紀
    • Organizer
      日本学校心理士会2007年度大会
    • Place of Presentation
      千里ライフサイエンスセンター
    • Year and Date
      2007-08-11
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 保護者面談にける保護者の連携構築プロセスに関する研究2007

    • Author(s)
      上村惠津子, 石隈利紀
    • Organizer
      日本学校心理士会2007年度大会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      2007-08-11
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 保護者面談における保護者の連携構築プロセスに関する研究2007

    • Author(s)
      上村惠津子・石隈利紀
    • Organizer
      日本学校心理士会
    • Place of Presentation
      大阪千里ライフサイエンスセンター
    • Year and Date
      2007-08-11
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi