• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of intervention program to raise help-seeking preferences of university students wanting to become teachers

Research Project

Project/Area Number 19530609
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKoriyama Women's Junior College

Principal Investigator

TAMURA Shuichi  Koriyama Women's Junior College, 家政学部, 教授 (00442020)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 水野 治久  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (80282937)
石隈 利紀  筑波大学, 人間総合科学研究科, 教授 (50232278)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) ISHIKUMA Toshinori  筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 教授 (50232278)
MIZUNO Haruhisa  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (80282937)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2009: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2007: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords教育相談 / 被援助志向性 / 教職志望 / 会話スキル / 自尊感情 / スキル・トレーニング / 事例検討会 / チーム援助 / 大学生 / 教職志望の大学生 / 教育実習中の悩み / 達成動機 / 指導教諭 / 職場風土 / メンタルヘルス / 協働 / 教育実習 / 不安 / 適応
Research Abstract

I investigated help-seeking preferences of university students who wanted to become teachers. As a result, the following became clear. Help-seeking preferences were low in the cadet teacher who was strongly conscious of self-responsibility. A guidance teacher and workplace climate affected the help-seeking preferences of the cadet teacher. Help-seeking preferences were high in the cadet teacher who was recognized as possessing a high conversation skill. Furthermore, I carried out an intervention program to raise the help-seeking preferences of university students wanting to become teachers and checked the effect that the intervention program had on them. However, the effect of the intervention program was not accepted by the cadet teachers.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2010 2009 2008 2007

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (10 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 教職志望の大学生の被援助志向性に関する研究-教育実習に関するインタビュー調査の質的分析-2010

    • Author(s)
      田村修一
    • Journal Title

      郡山女子大学紀要 46

      Pages: 135-150

    • NAID

      40017249644

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 教育実習における適応に影響を与える要因の検討-幼稚園教諭を志望する大学生に焦点をあてて-2010

    • Author(s)
      田村修一
    • Journal Title

      郡山女子大学紀要 46

      Pages: 151-160

    • NAID

      40017249645

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 教員に期待される資質・能力に関する現代的再検討-日本の教員養成制度史、牧口常三郎の教師論、教職志望者の意識に着目して-2010

    • Author(s)
      田村修一
    • Journal Title

      北里大学一般教育部紀要 15(印刷中)

    • NAID

      110007808926

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 教職志望の大学生の被援助志向性に関する研究-教育実習に関するインタビュー調査の質的分析-2010

    • Author(s)
      田村修一
    • Journal Title

      郡山女子大学紀要 46(印刷中)

      Pages: 135-150

    • NAID

      40017249644

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育実習における適応に影響を与える要因の検討-幼稚園教諭を志望する大学生に焦点をあてて-2010

    • Author(s)
      田村修一
    • Journal Title

      郡山女子大学紀要 46(印刷中)

      Pages: 151-160

    • NAID

      40017249645

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼稚園教諭のストレス対処方略-幼稚園教諭志望の大学生との比較-2009

    • Author(s)
      田村修一
    • Journal Title

      郡山女子大学紀要 45

      Pages: 103-108

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 教職志望の大学生の「被援助志向性」と「教育実習に対する不安」の関連-幼稚園教諭志望の大学生に焦点をあてて-2009

    • Author(s)
      田村修一
    • Journal Title

      郡山女子大学紀要 45

      Pages: 109-121

    • NAID

      40016721234

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 学級づくりに自信が持てなくなったとき-どのように援助を求めるか-2009

    • Author(s)
      田村修一
    • Journal Title

      児童心理 63(6)(2009年4月号・臨時増刊)

      Pages: 170-175

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 学級づくりに自信が持てなくなったとき-どのように援助を求めるか-2009

    • Author(s)
      田村修一
    • Journal Title

      児童心理 個と集団を育てる学級づくりスキルアップ(金子書房) 63(6)

      Pages: 170-175

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職志望の大学生の「被援助志向性」と「教育実習に対する不安」の関連-幼稚園教諭志望の大学生に焦点をあてて-2009

    • Author(s)
      田村修一
    • Journal Title

      郡山女子大学紀要 45(印刷中)

    • NAID

      40016721234

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼稚園教諭のストレス対処方略-教職志望の大学生との比較-2009

    • Author(s)
      田村修一
    • Journal Title

      郡山女子大学紀要 45(印刷中)

    • NAID

      40016721233

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校教師の被援助志向性を規定する要因-会話スキル校長のリーダーシップおよび職場風土に対する認知に焦点をあてて-2008

    • Author(s)
      田村修一・石隈利紀
    • Journal Title

      カウンセリング研究 41

      Pages: 224-234

    • NAID

      40016461406

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 中学校教師の被援助志向性を規定する要因-会話スキル・校長のリーダーシップおよび職場風土に対する認知に焦点をあてて-2008

    • Author(s)
      田村修一, 石隈利紀
    • Journal Title

      カウンセリング研究 41

      Pages: 97-107

    • NAID

      40016461406

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成課程における学習活動の教育的効果-幼稚園教諭養成のカリキュラムの体系化を目指して2008

    • Author(s)
      田村 修一・郡司 賀透
    • Journal Title

      郡山女子大学紀要 44(印刷中)

    • NAID

      40016197398

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教職志望の大学生の被援助志向性を規定する要因-教育実習場面に焦点をあてて-2009

    • Author(s)
      田村修一
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会(発表論文集 p.225.)
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育実習における適応に影響を与える要因-幼稚園教諭志望の大学生に焦点をあてて-2009

    • Author(s)
      田村修一
    • Organizer
      日本心理学会第73回大会(発表論文集 p.1287.)
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2009-08-28
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職志望の大学生の「被援助志向性」を規定する要因-教育実習場面に焦点をあてて-2009

    • Author(s)
      田村修一
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 教育実習における適応に影響を与える要因-幼稚園教諭志望の大学生に焦点をあてて-2009

    • Author(s)
      田村修一
    • Organizer
      日本心理学会第73回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 教職志望の大学生の「被援助志向性」と「教育実習に対する不安」の関連2008

    • Author(s)
      田村修一
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会(発表論文集 p. 258. )
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼稚園教諭のストレス対処方略-教職志望の短大生との比較-2008

    • Author(s)
      田村修一
    • Organizer
      日本心理学会第72回大会(発表論文集 p. 1295. )
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2008-09-19
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職志望の大学生の被援助志向性と教育実習に対する不安の関連2008

    • Author(s)
      田村修一
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 幼稚園教諭のストレス対処方略-教職志望の短大生との比較-2008

    • Author(s)
      田村修一
    • Organizer
      日本心理学会第72回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 助けを求める心と行動-援助要請・被援助志向性研究の課題と展望-教師が生徒の指導援助に苦戦した時他者にどのように援助を求めるか2007

    • Author(s)
      田村 修一
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2007-09-18
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 助けを求める心と行動:援助要請・被援助志向性研究の課題と展望-教師が生徒指導や学級経営のことで他の教師に援助を要請するときの意識-2007

    • Author(s)
      田村修一
    • Organizer
      日本心理学会第71回大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 第9章教師による苦戦する子どもの発見と援助-「登校しぶり」に対する指導・援助に焦点をあてて-学校での効果的な援助をめざして-学校心理学の最前線-(石隈利紀・水野治久)2009

    • Author(s)
      田村修一
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 学校での効果的援助をめざして-学校心理学の最前線-第9章 教師による苦戦する子どもの発見と援助 P.85-93.2009

    • Author(s)
      田村修一
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 学校への効果的支援をめざして-学校心理学の最前線-第9章教師による苦戦する子どもの発見と援助 p. 85-93.2009

    • Author(s)
      田村修一
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      ナカニシヤ出版(印刷中)
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 教師の被援助志向性に関する心理学的研究2008

    • Author(s)
      田村修一
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 教師の被援助志向性に関する心理学的研究-教師のバーンアウトの予防を目指して2008

    • Author(s)
      田村 修一
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi