• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Program of Living Together with Foreign Children/Parents in Kindergarten/Nursery School and for the Community

Research Project

Project/Area Number 19530681
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

SHIMURA Yoko  Saitama University, 教育学部, 教授 (60134326)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SHIMURA Yoko  埼玉大学, 教育学部, 教授 (60134326)
SHUTO Toshimoto  埼玉大学, 教育学部, 教授 (30187504)
ODAKURA Izumi  埼玉大学, 教育学部, 講師 (10431727)
SATO Chise  聖学院大学, 人間福祉学部, 講師 (60433661)
Project Period (FY) 2007 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords外国人幼児 / 幼稚園 / 保育園 / 保護者 / 共生 / 外国人園児 / 外国人園児の保護者 / 外国人園児の保育者 / 共生支援プログラム / 保育者研修プログラム
Research Abstract

本研究は、埼玉大学が位置する「さいたま市内」の幼稚園・保育園に在籍する、外国人園児とその保護者が抱える共生に関する緊急のニーズを把握し、幼稚園・保育園などを含めた地域を総合的に支援するプログラムを開発し、より広域な範囲にも提案できるものとすることを目的として行った。具体的には、先進的な取り組みをしている幼稚園・保育園に聞き取り調査をし、多文化共生保育に関する保育者を対象とする研修プログラム、情報提供マップ、対話集の作成を行った。

Report

(3 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2007

All Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Presentation] 外国人幼児の保育を通した保育者の気付きと実践の問い直し(2)2007

    • Author(s)
      佐藤 千瀬
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      十文字学園女子大学
    • Year and Date
      2007-05-19
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] 乳児保育の基本「3章 保育の環境構成」2007

    • Author(s)
      志村 洋子
    • Total Pages
      511
    • Publisher
      フレーベル出版
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi