The way of teacher education how for all teachers to acquire knowledge and skills concerning children with disabilities
Project/Area Number |
19530685
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educaion
|
Research Institution | Joetsu University of Education |
Principal Investigator |
KAWAI Yasushi Joetsu University of Education, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (90224724)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | 教師教育 / 障害児教育 / 障害児 / 特別支援教育 / 特別技援教育 |
Research Abstract |
平成19年度からの特殊教育から特別支援教育への転換に伴い、今後はすべての教員が様々な障害に関する知識、技能を習得することが必要になっている.こうした問題意識に基づいて、大学、大学生及び教員に対して調査を実施した.その結果、教職科目の中に障害に関する科目を必修としている大学は少なく量的・質的に不十分であること、教員の中でも幼稚園と高等学校教員に対する特別支援教育に関する研修の強化が必要であることが明らかにされた.
|
Report
(3 results)
Research Products
(12 results)