Development of the German educational administration from a "school program" policy to "school evaluation" after the PISA survey
Project/Area Number |
19530719
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educaion
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Research Institution | Tokyo Denki University |
Principal Investigator |
MAEHARA Kenji Tokyo Denki University, 理工学部, 准教授 (40222286)
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Project Period (FY) |
2007 – 2008
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2008: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2007: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 教育行政 / 学校評価 / ドイツの教育政策 / 新自由主義 / PISA 調査 / 教育スタンダード / 学校プログラム / 学校の自律性 / PISA調査 / 教育の機会均等 / PISA |
Research Abstract |
ドイツで1990年代に導入された「学校の自律化」政策と「学校評価」政策は、新自由主義的な公務・行財政システムの再編の流れにおいて一貫したものと理解されることが多いが、教育政策の断絶・転換を含むものと理解することもできることが明らかになった。前者はPISA 調査以後の教育スタンダードの設定と統一テストの導入の意味を重視しないのに対し、後者はそれを決定的な転換点と見なすものである。
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Report
(3 results)
Research Products
(1 results)