• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study about a change in the scholastic aptitude look seen in a report card

Research Project

Project/Area Number 19530733
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionHigashiosaka College

Principal Investigator

古川 治  Higashiosaka College, こども学部, 教授 (10425382)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 梶田 叡一  兵庫教育大学, 学長 (70000065)
浅田 匡  早稲田大学, 人間学術院, 教授 (00184143)
西森 章子  大阪府立大学, 人間社会学部, 講師 (50294012)
細川 和仁  秋田大学, 人間社会学部, 准教授 (30335335)
渡邊 規矩郎 (渡辺 規矩郎)  兵庫教育大学, 特任教授 (60452512)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2009: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2007: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords通知表 / 指導要録 / 相対評価 / 目標に準拠した評価 / 絶対評価 / 学力観 / 評価観 / 形成的評価 / タキソノミー / 教育課程審議会 / 評価観点 / 自己 / 自分
Research Abstract

It was possible to collect the historical testimony with which a Turning Point of a historical change in the evaluation look from the postwar to present and the scholastic aptitude look in the background is concerned through an interview investigation to the person concerned about a guideline revision from the second half in 1970's to 2000.
It was possible to pick the school personal achievement look out from a quantitative analysis about the use pattern and the subject special quality through a category analysis of the terminology used for a report card.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2010 2009 2008 2007 2004

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 学習指導要領と指導要録と通知表の一貫性と独自性2010

    • Author(s)
      古川治
    • Journal Title

      教育フォーラム 第45号

      Pages: 77-87

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 学習指導要領と指導要録と通知表の一貫性と独自性2010

    • Author(s)
      古川治
    • Journal Title

      教育フオーラム 45号

      Pages: 77-87

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校通知表・評価観点にみる学力観の分析2009

    • Author(s)
      西森章子、細川和仁、後藤真一、古川治、浅田匡
    • Journal Title

      日本教育工学会論文集 31巻

      Pages: 37-40

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校通知表・評価観点にみる学力観の分析2009

    • Author(s)
      西森章子・細川和仁・後藤真一・古川治・浅田匡
    • Journal Title

      日本教育工学会論文集 31

      Pages: 37-40

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 通知表の評価観点における「自分」と学習内容の関連性2004

    • Author(s)
      細川 和仁
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌XX

      Pages: 1-4

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 通知表・評価観点を基にした学力観の分析(6)-テキストマイニングによる指導要録との比較2009

    • Author(s)
      西森章子、細川和仁、後藤真一、古川治、浅田匡
    • Organizer
      日本教育工学会(第25回)大会発表
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 通知表・評価観点を基にした学力観の分析(7)一現場からみた学力観の小・中学校比較一2009

    • Author(s)
      西森章子、細川和仁、後藤真一、古川治、浅田匡
    • Organizer
      日本教育工学会(第25回)大会発表
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 通知表・評価観点を基にした学力観の分析(6)-テキストマイニングによる指導要録との比較2009

    • Author(s)
      西森章子・細川和仁・後藤真一・古川治・浅田匡
    • Organizer
      日本教育工学会(第25回)大会発表 その1
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 通知表・評価観点を基にした学力観の分析(7)-現場からみた学力観の小・中学校比較-2009

    • Author(s)
      西森章子・細川和仁・後藤真一・古川治・浅田匡
    • Organizer
      日本教育工学会(第25回)大会発表 その2
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校通知表のテキストマイニングによる構造分析中学校通知表における『自分』の位置づけ2008

    • Author(s)
      後藤真一, 細川和仁
    • Organizer
      日本教育工学学会大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 通知表の評価観点を基にした学力観の分析(1)〜(3)2007

    • Author(s)
      西森 章子, 他2名
    • Organizer
      日本教育工学会大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2007-09-24
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi