• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the teaching of "critical reading skills" : Aiming to go beyond PISA type reading skills

Research Project

Project/Area Number 19530775
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

ABE Noboru  Akita University, 教育文化学部, 教授 (80323129)

Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2009: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
KeywordsPISA型「読解力」 / 「活用型」学力 / 文章吟味 / 批判的思考力 / 説明的文章の指導過程 / メディアリテラシー / NIE / 吟味力 / 批判的読解 / 教科内容 / 指導方法 / 系統化 / OECD・生徒の学習到達度調査 / 全国学力・学習状況調査 / 文章吟味力 / 批判的読解力 / 吟味・批判方法 / 説明的文章の読み方教育 / メディア・テラシー教育 / 吟味の方法 / メディア・リテラシー教育
Research Abstract

This research examined PISA test questions for reading comprehension. Then, on the basis of such investigation, some suggestions were made on the contents and methods of teaching for developing students' reading skills based on critical text analysis, which should be taught systematically from the upper grades of elementary schools to senior high schools. The paper also discussed how to develop students' writing skills based on their skills of critical text analysis and also how to utilize such analysis skills for developing their media literacy skills.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (6 results) Book (11 results)

  • [Journal Article] 言語活動を重視した学校ぐるみの取り組み課題-全教科で「言語」に着目した学びを2010

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      実践国語教育研究 No.299

      Pages: 11-12

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 言語活動の課題は何か・系統性、身につけさせる力、批判-三つの課題2009

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      国語教育 No.712

      Pages: 13-14

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] いま求められるのは基礎・基本としての「吟味的読解力」-PISAに学びPISAを超える2009

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      月刊国語教育

      Pages: 30-33

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領「国語」をどう読み解くか2009

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      国語授業の改革 9

      Pages: 6-17

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 新国語科の「解説」読み解く-系統性、身につけさせる力、批判、三つの課題2009

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      国語教育(明治図書) 712

      Pages: 13-14

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本の国語科教育はPISA「読解力」をどのように受けとめるべきか2008

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      国語授業の改革 8

      Pages: 5-20

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 全国学力・学習状況調査・秋田県の結果に関する考察-平成19年度「国語」の結果分析と課題2008

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      研究紀要(「読み」の授業研究会) No.10

      Pages: 6-15

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新学習指導要領「読むこと」改訂の長所と短所2008

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      国語教育 No.694

      Pages: 131-132

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 吟味・評価・批判という必然性が読み書き関連指導を再生する2008

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      国語教育研究 No.433

      Pages: 4-9

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 全国学力・学習状況調査・秋田県の結果に関する考察-平成19年度「国語」の結果分析と課題2008

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      研究紀要(科学的『読み』の授業研究会) 10

      Pages: 6-15

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の国語科教育はPISA「読解力」をどのように受けとめるべきか-PISA「読解力」の先進性と限界2008

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      国語授業の改革(阿部昇、柴田義松他編著) 8

      Pages: 5-20

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 吟味・評価・批判という必然性が読み書き関連指導を再生する2008

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      国語教育研究(日本国語教育学会編) 433

      Pages: 4-9

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言語の吟味という切り口が教科教育を変える2007

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      教育方法(日本教育方法学会) No.32

      Pages: 122-137

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] PISA「読解力」とCOE国語学力調査から導き出される「読むこと」指導の改革課題2007

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      研究紀要(『読み』の授業研究会編) 9

      Pages: 21-30

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語の「吟味」という切り口が教科教育を変える2007

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      教育方法(日本教育方法学会編) 32

      Pages: 122-137

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 批判・吟味を欠落させたままではPISAは超えられない

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      言語技術教育 No.17

      Pages: 54-57

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] PISA「読解力」とCOE国語学力調査から導き出される「読むこと」指導の改革課題

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      研究紀要(「読み」の授業研究会) No.9

      Pages: 21-30

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] テーマ指定討論会・活用力(思考力、表現力)を測る : 大学入試と学校教育―国語科教育の視点から2010

    • Author(s)
      阿部昇
    • Organizer
      全国大学入学者選抜研究連絡協議大会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場
    • Year and Date
      2010-06-08
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 秋田県学力トップクラスの要因2010

    • Author(s)
      阿部昇
    • Organizer
      韓国 タサリ・フォーラム
    • Place of Presentation
      韓国・平澤市 ガボホテル
    • Year and Date
      2010-02-11
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 秋田県学力トップクラスの秘密2010

    • Author(s)
      阿部昇
    • Organizer
      教育シンポジウム・日本一の教育力を問う
    • Place of Presentation
      日本教育大学院大学
    • Year and Date
      2010-01-09
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報読解力を育成するNIEの教育的効果―PISA型「読解力」に応えPISA型「読解力」を超えるNIEの試み2009

    • Author(s)
      阿部昇
    • Organizer
      日本NIE学会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2009-11-21
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 学力向上のひけつ2009

    • Author(s)
      阿部昇
    • Organizer
      鳥取市教育フォーラム・教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      とりぎん文化会館 梨花ホール
    • Year and Date
      2009-11-08
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 研究方法システムの構築と学習指導要領への対応2008

    • Author(s)
      阿部昇
    • Organizer
      全国教育研究所連盟カリキュラム研究協議会
    • Place of Presentation
      秋田県総合教育センター
    • Year and Date
      2008-11-20
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 秋田大学教育文化学部附属小学校・授業改革への挑戦・国語編2010

    • Author(s)
      阿部昇(編著), 木谷光男, 熊谷尚, 他
    • Publisher
      一莖書房
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 国語学力調査の意義と問題2010

    • Author(s)
      阿部昇, 他(共著)
    • Publisher
      全国大学国語教育学会(明治図書)
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 国語学力調査の意義と問題2010

    • Author(s)
      鶴田清司, 井上一郎, 阿部昇, 他
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 「言語力」を育てる授業づくり・中学校2009

    • Author(s)
      阿部昇, 他(共著)
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 頭がいい子の生活習慣―なぜ秋田の学力はトップなのか2009

    • Author(s)
      阿部昇(単著)
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      ソフトバンククリエイティブ
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 新学習指導要領をみすえた新しい国語授業の提案2009

    • Author(s)
      阿部昇, 高木まさき, 他
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 「言語力」を育てる授業づくり・中学校2009

    • Author(s)
      梶田叡一, 甲斐睦朗, 阿部昇, 他
    • Total Pages
      221
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 頭がいい子の生活習慣2009

    • Author(s)
      阿部昇
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      ソフトバンククリエイティブ
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 2008年版学習指導要領を読む視点2008

    • Author(s)
      阿部昇, 他(共著)
    • Publisher
      白澤社
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] お茶の水女子大学21世紀COEプログラム・学力とトランジッションの危機-閉ざされた大人への道2007

    • Author(s)
      阿部昇, 他(共著)
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 学力とトラジッションの危機-閉ざされた大人への道2007

    • Author(s)
      耳塚 寛明、牧野 カツコ、阿部 昇、他(共著)
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi