Development of career education programs in science class
Project/Area Number |
19530791
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Joetsu University of Education |
Principal Investigator |
KUBOTA Yoshihiko Joetsu University of Education, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (90432103)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
ENOMOTO Kazuo 多摩美術大学, 美術学部, 教授 (10407827)
NISHIKAWA Jun 上越教育大学, 大学院・教育研究科, 教授 (80218130)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2009
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2009)
|
Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2009: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
|
Keywords | 理科教育 / キャリア教育 / 遠隔地教育 / CSCL |
Research Abstract |
「理科学習の延長線上にあるキャリア理解」のために,社会人講師を活用した効果的な学習のあり方を研究した。学習者の職業観・勤労観の理解促進が明らかになったが,既習事項と職業の知識や知恵を結びつけることは容易ではなかった。そこで,概念地図を媒介とする交流活動を組織することで,お互いの理解が促進し一定の効果を得た。
|
Report
(4 results)
Research Products
(35 results)