A theoretical and practical research on the effect that quality of mathematics lessons gives to students problem solving process and learning of mathematics
Project/Area Number |
19530792
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Joetsu University of Education |
Principal Investigator |
IWASAKI Hiroshi Joetsu University of Education, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (80251867)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山田 篤史 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (20273823)
清水 紀宏 福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (50284451)
岡崎 正和 上越教育大学, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (40303193)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
YAMADA Atsushi 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (20273823)
SHIMIZU Norihiro 福岡教育大学, 教育学部, 教授 (50284451)
OKAZAKI Masakazu 岡山大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 (40303193)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2009
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2009)
|
Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2009: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
|
Keywords | 数学授業の質 / 個の学習過程 / 問題解決 / メタレベル / 相互作用 / 数学学習 / 授業研究 |
Research Abstract |
本研究では,通常の授業ではなく,主にそのメタレベルにおける学習の効果を意図して計画・実施された2つの授業実践(確率の授業と正負の数の乗除法各10時間)から得られた質的データを対象として,数学の授業の質が生徒の解決過程と学習に及ぼす効果,主にメタレベルの学習への効果を調べた。結果として,数学の授業の質が生徒の数学の(メタレベルの)学習に及ぼす効果として,先行研究では明らかにされてこなかった効果(プラスの効果)がありうることを事例的に明らかにした。
|
Report
(4 results)
Research Products
(30 results)