• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A theoretical and practical research on the effect that quality of mathematics lessons gives to students problem solving process and learning of mathematics

Research Project

Project/Area Number 19530792
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

IWASAKI Hiroshi  Joetsu University of Education, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (80251867)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山田 篤史  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (20273823)
清水 紀宏  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (50284451)
岡崎 正和  上越教育大学, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (40303193)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) YAMADA Atsushi  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (20273823)
SHIMIZU Norihiro  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (50284451)
OKAZAKI Masakazu  岡山大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 (40303193)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2009: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords数学授業の質 / 個の学習過程 / 問題解決 / メタレベル / 相互作用 / 数学学習 / 授業研究
Research Abstract

本研究では,通常の授業ではなく,主にそのメタレベルにおける学習の効果を意図して計画・実施された2つの授業実践(確率の授業と正負の数の乗除法各10時間)から得られた質的データを対象として,数学の授業の質が生徒の解決過程と学習に及ぼす効果,主にメタレベルの学習への効果を調べた。結果として,数学の授業の質が生徒の数学の(メタレベルの)学習に及ぼす効果として,先行研究では明らかにされてこなかった効果(プラスの効果)がありうることを事例的に明らかにした。

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (20 results) Presentation (8 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 数学的問題解決におけるふり返り活動による解法の進展について-「じゃんけん問題」の解決におけるふり返り活動の分析-2010

    • Author(s)
      清水紀宏・山田篤史
    • Journal Title

      数学教育学研究 16(1)

      Pages: 43-56

    • NAID

      110009477830

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 教師の多様な相互作用の型と社会的・相互作用的活動としての数学学習--教室における多様な'まとめ'の型の同定-2009

    • Author(s)
      岩崎浩, Heinz Steinbring
    • Journal Title

      第42回数学教育論文発表会論文集(日本数学教育学会)

      Pages: 493-498

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] ある問題解決的な授業における「個の学習過程」と「集団の学習過程」の関係について2009

    • Author(s)
      山田篤史, 清水紀宏
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌イプシロン 51

      Pages: 17-28

    • NAID

      120002206122

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 図形の移動を通して培われる図形認識--論証への移行を目指したデザイン実験-2009

    • Author(s)
      岡崎正和, 高本誠二郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 91(7)

      Pages: 2-11

    • NAID

      110007340287

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 移動と作図の総合を通した論証への移行過程--中学1年『平面図形』のデザイン実験(3)-2009

    • Author(s)
      岡崎正和, 高本誠二郎
    • Journal Title

      数学教育学研究(全国数学教育学会) 15(2)

      Pages: 67-79

    • NAID

      110009477816

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] Process and means of reinterpreting tacit properties in understanding the inclusion relations between quadrilaterals2009

    • Author(s)
      Masakazu Okazaki
    • Journal Title

      Proceedings of the 33rd Conference of the InternationalGroup for the Psychology of Mathematics Education 4

      Pages: 249-256

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 数学教育の立場から2008

    • Author(s)
      岩崎浩
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌(臨床教科教育学会) 8(1)

      Pages: 135-146

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 算数・数学教育の今から明日へ:「教師教育」という研究領域の可能性2008

    • Author(s)
      山田篤史
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌イプシロン 50

      Pages: 21-26

    • NAID

      120001027632

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 数学的問題解決における自己参照的活動に関する研究(IX)-「じゃんけん問題」解決終了後のふり返り活動による解法の進展について--2008

    • Author(s)
      山田篤史, 清水紀宏
    • Journal Title

      数学教育学研究(全国数学教育学会) 14

      Pages: 31-40

    • NAID

      110009498610

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] Learning of division with decimals towards understanding functional graph. Figueras2008

    • Author(s)
      Masakazu Okazaki.
    • Journal Title

      Proceedings of the Joint Meeting of the 32nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 4

      Pages: 65-72

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 図形の論理的位置づけの初期の様相について-論証への移行を目指した中学1年『平面図形』のデザイン実験(1)2008

    • Author(s)
      高本誠二郎, 岡崎正和
    • Journal Title

      全国数学教育学会, 数学教育学研究 14

      Pages: 41-50

    • NAID

      110009498611

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] Semiotic chaining in a substantial learning environment aimed at the transition from arithmetic to algebra2008

    • Author(s)
      Masakazu Okazaki
    • Journal Title

      International Journal of Curriculum Development and Practice 10(1)

      Pages: 13-24

    • NAID

      110007969931

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 小数除法における算数から数学への移行研究(2)--純小数倍の理解をめぐって-2008

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Journal Title

      第41回数学教育論文発表会論文集(日本数学教育学会)

      Pages: 273-278

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] ふり返り活動を助長する問題としての「電話線問題」の分析2007

    • Author(s)
      山田篤史・清水紀宏.
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌イプシロン 49

      Pages: 59-66

    • NAID

      120001085411

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 数学的問題解決終了後のふり返り活動による解法の進展について--潜在的な数学的能力を視点とした検討-2007

    • Author(s)
      清水紀宏, 山田篤史
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌(日本教科教育学会) 30(2)

      Pages: 1-8

    • NAID

      110008094648

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 分数の除法の関係的理解に関する調査研究--「数の世界」における意味づけと「量の世界」における意味づけという視点からの考察-2007

    • Author(s)
      清水紀宏
    • Journal Title

      第40回数学教育論文発表会論文集(日本数学教育学会)

      Pages: 331-336

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 数学教育研究方法論としてのデザイン実験の位置と課題--科学性と実践性の調和の視点から-2007

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Journal Title

      数学教育学研究(全国数学教育学会) 13

      Pages: 1-13

    • NAID

      110009498579

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] Prototype phenomena and common cognitive paths in the understanding of the inclusion relations between quadrilaterals in Japan and Scotland2007

    • Author(s)
      asakazu Okazaki, Taro Fujita
    • Journal Title

      Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 4

      Pages: 41-48

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 小数除法における算数から数学への移行研究--傾きの探究を視点として-2007

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Journal Title

      第40回数学教育論文発表会論文集(日本数学教育学会)

      Pages: 385-390

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 教授学的状況論に基づく移動による図形の探究過程-図形の論証への接続を目指した教授実験の報告(その2)-2007

    • Author(s)
      高本誠二郎, 岡崎正和
    • Journal Title

      第40回数学教育論文発表会論文集(日本数学教育学会)

      Pages: 427-432

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 教師の多様な相互作用の型と社会的・相互作用的活動としての数学学習--教室における多様な‘まとめ'の型の同定-2009

    • Author(s)
      岩崎浩, Heinz Steinbring
    • Organizer
      日本数学教育学会(第42回数学教育論文発表会)
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] Process and means of reinterpreting tacit properties in understanding the inclusion relations between quadrilaterals2009

    • Author(s)
      Masakazu Okazaki
    • Organizer
      The 33rd Conference of the InternationalGroup for the Psychology of Mathematics Education
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] Learning of division with decimals towards understanding functional graph2008

    • Author(s)
      Masakazu Okazaki
    • Organizer
      The Joint Meeting of the 32nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 小数除法における算数から数学への移行研究(2)--純小数倍の理解をめぐって--2008

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Organizer
      第41回数学教育論文発表会(日本数学教育学会)
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 分数の除法の関係的理解に関する調査研究--「数の世界」における意味づけと「量の世界」における意味づけという視点からの考察--2007

    • Author(s)
      清水紀宏
    • Organizer
      第40回数学教育論文発表会論文集(日本数学教育学会)
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] Prototype phenomena and common cognitive paths in the understanding of the inclusion relations between quadrilaterals in Japan and Scotland2007

    • Author(s)
      Masakazu Okazaki, Taro Fujita
    • Organizer
      The 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 小数除法における算数から数学への移行研究--傾きの探究を視点として--2007

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Organizer
      第40回数学教育論文発表会論文集(日本数学教育学会)
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 教授学的状況論に基づく移動による図形の探究過程-図形の論証への接続を目指した教授実験の報告(その2)--2007

    • Author(s)
      高本誠二郎, 岡崎正和
    • Organizer
      第40回数学教育論文発表会論文集(日本数学教育学会)
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] Mathematik im Denken der Kinder. Anregungen sur mathematikdidaktischen Reflexion(C. Bottinger, K. Brauning, M.Nuhrenborger, R. Schwarzkopf & E. Sobbeke (Hrsg.), Mathematisches Lernen als eine soziale und interaktive Arbeit-Variationen von Arten der Lehrerinteraktion: Verschiedene Arten von MATOME)2010

    • Author(s)
      Hiroshi Iwasaki
    • Publisher
      Kallmeyer Verlag
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks] 岩崎浩.(2010).「数学の問題解決的授業の質が生徒の解決過程と学習に及ぼす効果の理論的・実践的研究」平成19年度~平成21年度科学研究費補助金基盤研究(c)課題番号:19530792研究成果報告書(全148頁)

    • Related Report
      2009 Final Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi