A Study on Teaching of Geometry with an Emphasis on Fostering Mathematical Reasoning Ability
Project/Area Number |
19530798
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Shizuoka University |
Principal Investigator |
KUNIMUNE Susumu Shizuoka University, 教育学部, 教授 (50214979)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
KUMAKURA Hiroyuki 静岡大学, 教育学部, 教授 (00377706)
NAKAMURA Takashi 山梨大学, 教育人間科学部, 教授 (70303394)
OTA Haruto 静岡大学, 教育学部, 教授 (40126769)
YAMADA Kozo 静岡大学, 教育学部, 教授 (00200717)
MATSUMOTO Shinichiro 静岡大学, 教育学部, 准教授 (40447660)
|
Research Collaborator |
JOHNS Keith サウザンプトン大学, 教育学研究科, 教授
FUJITA Taro プリマス大学, 教育学部, 講師
KONDO Yutaka 奈良教育大学, 教育学部, 准教授 (80551035)
HATTA Hiroe 渋谷教育学園幕張中・高等学校, 教諭
HAYAKAWA Ken 甲府市立新田小学校, 教諭
HARA Kinji 浜松市立城北小学校, 教諭
|
Project Period (FY) |
2007 – 2009
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2009)
|
Budget Amount *help |
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2009: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | 算数教育 / 数学教育 / 幾何学 / 推論 |
Research Abstract |
数学的推論能力の育成を重視した幾何教育を実現するために,文献分析や実験授業に基づいて,子どもの数学的推論能力に関する特徴を明らかにした。そして,イギリスでの幾何教育の実際も参考にして,数学の内容の理解と数学的推論能力の育成に関するねらいを明確にして授業を展開すること,実験・実測による方法と証明による方法の特徴について取り扱うこと,発見しそれを証明する過程を重視すること,等の具体的方策を示した。
|
Report
(4 results)
Research Products
(27 results)
-
-
-
-
-
[Journal Article]2009
Author(s)
長崎栄三・國宗進・太田伸也・相馬一彦
-
Journal Title
中学校新数学科の授業創り (1) 豊かな数学の授業を創る(明治図書出版)
Related Report
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-