• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Unit Planning, Lesson Study and Evaluation in Citizenship Education Based on Action-Inquiry-Decision Making Approach

Research Project

Project/Area Number 19530806
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

KISHIMOTO Minoru  Shiga University, 教育学部, 教授 (80249705)

Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords市民教育 / 授業研究 / 教育評価 / 教材開発 / 環境教育 / 人権教育 / 参加
Research Abstract

I study the citizenship education in Ireland to examine the Action-Inquiry-Decision Making Approach. I make clear framework and principle of "Civic, Social and Political Education"and "Politics and Society"according to field research. And I study the leering material developed by UNESCO, International NGO and other international organization. Furthermore I develop learning material about environment, human right and development and carry out lesson study and evaluation.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2010 2009 2008 2007

All Journal Article (13 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 『青い目の人形』実践プロジェクト2010

    • Author(s)
      岸本実・中嶋政二編著
    • Journal Title

      地域教材に関する共同研究報告

      Pages: 1-65

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 「青い目の人形」実践プロジェクト2010

    • Author(s)
      岸本実・中嶋政二編著
    • Journal Title

      地域教材に関する共同研究報告

      Pages: 1-65

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中国「品徳と社会」の教科構成と学習活動2010

    • Author(s)
      賓漢花
    • Journal Title

      社会科教育の創造(滋賀大学教育学部社会科教育研究室編) 17

      Pages: 127-136

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 人権とシチズンシップ教育の教材・学習プランの可能性2009

    • Author(s)
      岸本実
    • Journal Title

      人権と部落問題(部落問題研究所編) 61(5)

      Pages: 19-26

    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 国家環境保護総局編『環境教育』2009

    • Author(s)
      リンスルマ・岸本実
    • Journal Title

      社会科教育の創造(滋賀大学教育学部社会科教育研究室編) 第16号

      Pages: 94-100

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 国家環境保護総局編『環境教育』2009

    • Author(s)
      リンスルマ, 岸本実
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部社会科教育研究室編『社会科教育の創造』 第16号

      Pages: 94-100

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 人権とシチズンシップ教育の教材・学習プラン2008

    • Author(s)
      岸本実
    • Journal Title

      人権と部落問題(部落問題研究所編) 第786号

      Pages: 19-26

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] グローバル時代の人権とシチズンシップ教育の教材・学習プラン2008

    • Author(s)
      岸本実
    • Journal Title

      部落問題研究(部落問題研究所編) 第185号

      Pages: 184-20

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] アイルランドの『歴史』『地理』『公民・政治』の中学校終了試験2008

    • Author(s)
      岸本実
    • Journal Title

      社会科教育の創造(滋賀大学教育学部社会科教育研究室編) 第15号

      Pages: 116-123

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 思考力・判断力評価の手続き2008

    • Author(s)
      岸本実
    • Journal Title

      思考力・判断力を問う中学校社会科テスト問題の開発研究(日本教材文化研究財団編集)

      Pages: 13-23

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] グローバル時代の人権とシチズンシップ教育の教材・学習プラン2008

    • Author(s)
      岸本実
    • Journal Title

      部落問題研究所編『部落問題研究』 第185号

      Pages: 184-200

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 人権とシチズンシップ教育の教材・学習プラン2008

    • Author(s)
      岸本実
    • Journal Title

      部落問題研究所編『人権と部落問題』 第786号

      Pages: 19-26

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] アイルランドの「歴史」「地理」「公民・政治」の中学校終了試験2008

    • Author(s)
      岸本 実
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部社会科教育研究室編『社会科教育の創造』 第15号

      Pages: 116-123

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] Lesson Plan on Interrelation between Human and Milieu Produced around the Hachiman Moat2009

    • Author(s)
      岸本実
    • Organizer
      The 4th Kyoto International Forum for Energy and Environment (KIFEE) Symposium
    • Place of Presentation
      ノルウェー科学技術大学(NTNU)(トロンハイム)
    • Year and Date
      2009-09-06
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] Lesson Plan on Interrelation between Human and Milieu Produced around the Hachiman Moat2009

    • Author(s)
      岸本実
    • Organizer
      The 4th Kyoto International Forum for Energy and Environment (KIFEE) Symposium
    • Place of Presentation
      ノルウェー科学技術大学 (NTNU) (トロンハイム)
    • Year and Date
      2009-09-06
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 『行動する市民』をめざすアイルランドの中等市民教育2008

    • Author(s)
      岸本実
    • Organizer
      日本社会科教育学会第58回全国研究大会滋賀大会
    • Place of Presentation
      滋賀大学教育学部
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 「行動する市民」をめざすアイルランドの中等市民教育2008

    • Author(s)
      岸本実
    • Organizer
      日本社会科教育学会第58回全国研究大会滋賀大会
    • Place of Presentation
      滋賀大学教育学部
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] シチズンシップ教育の視点から見た人権教育の課題2007

    • Author(s)
      岸本実
    • Organizer
      第45回部落問題研究者全国集会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2007-10-28
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi