A Comprehensive Study on the Transition of Music Subject Textbooks and Teaching Materials at Elementary Schools and Junior High Schools in the Postwar Years
Project/Area Number |
19530811
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Wakayama University |
Principal Investigator |
SHIMADA Yumi Wakayama University, 教育学部, 教授 (60249406)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
SAKAI Megumi 国立音楽大学, 音楽学部, 准教授 (00308082)
HONDA Sahomi 千葉大学, 教育学部, 准教授 (90272294)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2007: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
|
Keywords | 音楽科教科書 / 戦後音楽教育 / 歌唱教材 / 変奏 / 鑑賞教材 / 諸民族の音楽 / 戦後音楽科教育 / 器楽教材 |
Research Abstract |
本研究では戦後の小中学校音楽科教科書教材を収集し、その中から今日の音楽科教育が抱える問題と密接に関連する領域、教材を抽出して研究を推進した。その結果、昭和20年代における合唱の系統的な指導、戦後すぐから「基礎」の領域が確立される間に展開された諸要素を「変える」指導の様相を明らかにした。また、小学校における鑑賞教材を整理し、戦後の鑑賞教育においてどのような聴き方の指導がされてきたのかを明らかにした。
|
Report
(3 results)
Research Products
(5 results)