A study of pre-service teachers views on a mathophobia (a phobia about mathematics) and an allergy to operating and application skills for information technology devices
Project/Area Number |
19530830
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Nagasaki University |
Principal Investigator |
MIYAUCHI Kaori Nagasaki University, 教育学部, 准教授 (00432964)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
TERASHIMA Kosuke 長崎大学, 教育学部, 准教授 (30367932)
MORITA Yusuke 早稲田大学, 人間科学学術院人間情報科学科, 准教授 (20314891)
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Project Period (FY) |
2007 – 2008
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2007: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
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Keywords | 数学恐怖症 / コンピュータ不安 / 態度変容 / 小学校教員養成課程 / 情報機器 / SD法 / イメージ / 数学教育学・教育工学 / 数学 / 態度 / 協力活動 / 大学教育 |
Research Abstract |
提案した授業を通して、数学や情報機器(活用)、協力活動に対する学生の自信や好みを高め、コンピュータ不安を軽減させ、数学に対して好ましいものというイメージをもたせることができた。小学校教員養成課程の学生の数学や情報機器に対する態度をより肯定的なものへと変容させるために、(1) 数学への能動的な関わり、(2) 情報機器の効果的活用、(3) 協力活動、(4) 数学(学習)や情報機器活用の意義の認識のため又「教師」の視点から授業を捉え直すための振り返り(反省的思考)、を考慮して授業を構想することが望ましい。
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Report
(3 results)
Research Products
(6 results)