• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of Construction of arithmetic lessons to encourage creativity in a fukushiki-jugyou(combined class of two grades)

Research Project

Project/Area Number 19530831
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

HIRAOKA Kenji  Nagasaki University, 教育学部, 教授 (10315210)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MIYAUCHI Kaori  長崎大学, 教育学部, 准教授 (00432964)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords複式教育 / 創造性 / 算数科 / 授業構成 / 数学的モデル
Research Abstract

Simplification and rationalization of teaching materials is essential for successful arithmetic lessons in a fukushiki-jugyou(combined class of two grades). The simplification of materials is a primary factor to encourage creativity and mathematics activity. In the stage of comprehension, operations of materials used in previous lessons induce mathematical activities. The decision of "Watari" and "Zurashi" by teachers is effective in the CALMA framework. The arithmetic proficiency of teachers is important for a fukushiki-jugyou(combined class of two grades). These results are confirmed by a transformed attitude of teachers and school children through succesive practical lessons at cooperating schools.

Report

(5 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Products Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 9 results) Presentation (9 results) Book (3 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] 長崎県・鹿児島県・沖縄県におけるへき地教育について2009

    • Author(s)
      村田義幸, 平岡賢治
    • Journal Title

      大学と学校現場の連携による離島・僻地教育の推進(三大学の連携による離島・僻地校での教科指導力向上のための教育課程の編成-大学教員と小・中学校教員の相互訪問授業を軸として-)(長崎大学教育学部)

      Pages: 29-38

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 長崎大学における複式教育に関する授業-学部「複式教育論」と大学院「複式学級の教育と実際」2009

    • Author(s)
      村田義幸, 平岡賢治
    • Journal Title

      大学と学校現場の連携による離島・僻地教育の推進(三大学の連携による離島・僻地校での教科指導力向上のための教育課程の編成-大学教員と小・中学校教員の相互訪問授業を軸として-)(長崎大学教育学部)

      Pages: 126-133

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 教員免許更新の遠隔講習における相互対話距離の検討2009

    • Author(s)
      藤木卓、寺嶋浩介、平岡賢治、村田義幸、中村千秋
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌[ショートレター特集] 33巻増刊号

      Pages: 21-24

    • NAID

      110007503432

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 長崎県・鹿児島県・沖縄県におけるへき地教育について2009

    • Author(s)
      村田義幸、平岡賢治
    • Journal Title

      大学と学校現場の連携による離島・僻地教育の推進(三大学の連携による離島・僻地校での教科指導力向上のための教育課程の編成-大学教員と小・中学校教員の相互訪問授業を軸として-)

      Pages: 29-38

    • Related Report
      Products Report
  • [Journal Article] 長崎大学における複式教育に関する授業-学部「複式教育論」と大学院「複式学級の教育と実際」2009

    • Author(s)
      村田義幸、平岡賢治
    • Journal Title

      大学と学校現場の連携による離島・僻地教育の推進(三大学の連携による離島・僻地校での教科指導力向上のための教育課程の編成-大学教員と小・中学校教員の相互訪問授業を軸として-)

      Pages: 126-133

    • Related Report
      Products Report
  • [Journal Article] 複式教育の算数科授業創りにおける「算数・数学的活動の視点に立った授業理解の枠組み」の活用2008

    • Author(s)
      平岡賢治, 宮内香織
    • Journal Title

      研究論文集-教育系・文系の九州地区国立大学間連携論文集-(社団法人国立大学協会九州地区支部九州地区国立大学間の連携に係る企画委員会リポジトリ部会・編集委員会) Vol.1,No.1

    • NAID

      120006981059

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 複式教育における創造性を育む算数科授業の考察(I) :算数的活動の視点からの授業構成について2008

    • Author(s)
      平岡賢治, 宮内香織
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要. 教科教育学 Vol.48

      Pages: 11-22

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 複式教育の算数科授業創りにおける「算数・数学的活動の視点に立った授業理解の枠組み」の活用2008

    • Author(s)
      平岡賢治, 宮内香織
    • Journal Title

      へき地教育研究 第63号

      Pages: 23-38

    • NAID

      120006981059

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] Analyzing a multiplication lesson in Japan using a CALMA frame work2008

    • Author(s)
      Kenji Hiraoka, Kaori Yoshida-Miyauchi
    • Journal Title

      Proceedings of the 32^<nd> Conference of the International Group for the PME 1

      Pages: 270-270

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 複式教育の算数科授業創りにおける「算数・数学的活動の視点に立った授業理解の枠組み」の活用2008

    • Author(s)
      平岡賢治, 宮内(吉田)香織
    • Journal Title

      へき地教育研究 63

      Pages: 23-37

    • NAID

      120006981059

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 複式教育における算数科授業の考察(I)-算数的活動の視点からの授業構成について2008

    • Author(s)
      平岡 賢治・宮内 香織 (吉田 香織)
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要 教科教育学 No.48

      Pages: 11-12

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 複式教育の算数科授業創りにおける「算数・数学的活動の視点に立った授業理解の枠組み」の活用2008

    • Author(s)
      平岡 賢治・宮内 香織 (吉田 香織)
    • Journal Title

      社団法人国立大学協会九州地区支部 九州地区国立大学間の連携に係る企画委員会 リポジトリ部会・編集委員会(編)、 研究論文集-教育系・文系の九州地区国立大学間連携論文集-、 Vol.2007、 No.1.2008年3月1日発行. No.1

    • NAID

      120006981059

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 複式教育の算数科授業創りにおける「算数・数学的活動の視点に立った授業理解の枠組み」の活用2008

    • Author(s)
      平岡賢治、宮内香織
    • Journal Title

      研究論文集-教育系・文系の九州地区国立大学間連携論文集-

      Volume: 1

    • NAID

      120006981059

    • Related Report
      Products Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A framework for creating or analyzing Japanese lessons from the viewpoint of mathematical activities : A fraction lesson.2008

    • Author(s)
      Kenji HIRAOKA、Kaori YOSHIDA-MIYAUCHI
    • Journal Title

      Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 33-40

    • Related Report
      Products Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 複式教育の算数科授業創りにおける「算数・数学的活動の視点に立った授業理解の枠組み」の活用2008

    • Author(s)
      平岡賢治、宮内香織
    • Journal Title

      へき地教育研究

      Volume: 63 Pages: 11-22

    • NAID

      120006981059

    • Related Report
      Products Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 複式教育における創造性を育む算数科授業の考察(Ⅰ) : 算数的活動の視点からの授業構成について2008

    • Author(s)
      平岡賢治、宮内香織
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要 教科教育学

      Volume: 48 Pages: 11-22

    • Related Report
      Products Report
  • [Journal Article] A framework for creating or analyzing Japanese lessons from the viewpoint of mathematical activities: A fraction lesson.2007

    • Author(s)
      Kenji HIRAOKA, kaoriyoshida-MIYAUCHI
    • Journal Title

      Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education Vol.3

      Pages: 33-40

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A framework for creating or analyzing Japanese lessons from the viewpoint of mathematical activities:A fraction lesson.2007

    • Author(s)
      Hiraoka, K.and Yoshida-Miyauchi, K.
    • Journal Title

      Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education(Vol.3, pp.33-40). Vol.3

      Pages: 33-40

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] コンピュータを活用した数学的モデリング(III)2010

    • Author(s)
      下村哲、伊藤雅明、平岡賢治
    • Organizer
      全国数学教育学会第31回研究発表会
    • Place of Presentation
      大分大学教育福祉科学部
    • Year and Date
      2010-01-23
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 遠隔と対面の講師活動に関する相互対話距離の観点からの考察2009

    • Author(s)
      藤木卓*, 寺嶋浩介, 平岡賢治, 村田義幸, 中村千秋
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第52回全国大会講演要旨集
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2009-08-22
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] へき地から発信する算数科教育(シンポジウム)2008

    • Author(s)
      平岡賢治
    • Organizer
      へき地教育フォーラムin十勝
    • Place of Presentation
      十勝幕別温泉グランヴィリオホテル
    • Year and Date
      2008-11-07
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Analyzing a multiplication lesson in Japan using a CALMA frame work2008

    • Author(s)
      Kenji Hiraoka, Kaori Yoshida-Miyauchi
    • Organizer
      The 32^<nd> Conference of the International Group for the PME
    • Place of Presentation
      モローリア、メキシコ
    • Year and Date
      2008-07-19
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Analyzing a multiplication lesson in Japan using a CALMA framework.2008

    • Author(s)
      KaoriYOSHIDA-MIYAUCHI
    • Organizer
      The 32nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      モレリア、メキシコ
    • Year and Date
      2008-07-18
    • Related Report
      Products Report
  • [Presentation] Analyzing a multiplication lesson in Japan using a CALMA framework.2008

    • Author(s)
      Kenji HIRAOKA, kaoriyoshida-MIYAUCHI*
    • Organizer
      the 32nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Morelia, Mexico
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] A framework for creating or analyzing Japanese lessons from the viewpoint of mathematical activities:A fraction lesson.2007

    • Author(s)
      Hiraoka, K.and Yoshida-Miyauchi, K.
    • Organizer
      PME31 conference in Seoul
    • Place of Presentation
      Seoul University
    • Year and Date
      2007-07-11
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] A framework for creating or analyzing Japanese lessons from the viewpoint of mathematical activities : A fraction lesson.2007

    • Author(s)
      KaoriYOSHIDA-MIYAUCHI
    • Organizer
      The 31^<st> Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      ソウル、韓国
    • Year and Date
      2007-07-11
    • Related Report
      Products Report
  • [Presentation] A framework for creating or analyzing Japanese lessons from the viewpoint of mathematical activities: A fraction lesson.2007

    • Author(s)
      Kenji HIRAOKA, kaoriyoshida-MIYAUCHI*
    • Organizer
      he 31 st Korea Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Seoul
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 複式学級指導法2009

    • Publisher
      東京教学社
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 複式学級指導法2009

    • Author(s)
      八田 明夫, 他
    • Publisher
      東京教学社
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 複式学級指導法2009

    • Author(s)
      長崎・鹿児島・琉球3大学連携研究「複式学級指導法」編集委員会
    • Total Pages
      158
    • Publisher
      東京教学社
    • Related Report
      Products Report
  • [Remarks] 教育セミナー九州2009 in長崎、「新学習指導要領とこれからの学校・授業づくり」のパネリスト、2009.2.14、長崎県教育会主催

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks] へき地教育フォーラムin十勝、シンポジウム(1)「へき地から発信する算数科教育」のシンポジスト、2008.11.7~8、北海道教育大学主催

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks] 離島・へき地教育の現在とこれから-教育フォーラムin宮古-において「授業実践のためのワークショップ」、2008.2.29、長崎・鹿児島・琉球三大学連携事業、報告書、2008、pp.67-71

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.edu.nagasaki-u.ac.jp/private/hiraoka/index.html

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://hdl.handle.net/10069/15727

    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-09-09  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi