Design and analysis of an art education based on the "narrative learning" concept and its teaching learning processes
Project/Area Number |
19530839
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
MIYAZAKI Kiyotaka Waseda University, 人間科学学術院, 教授 (90146316)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2007: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
|
Keywords | 各教科の教育(図画工作) / カリキュラム構成・開発 / アート教育 / 協働的学習 / 教師の学習 / アクション・リサーチ / アクションリサーチ |
Research Abstract |
2年間にわたり, ある幼稚園において,「テーマ」を設定し、「保育者の側の積極的な介入」によって子どもの「想像遊び」を展開することで子どものアート活動を豊かにする保育カリキュラムを、彫刻家, モダンダンスダンサーの参画も得て実施した。子どもの想像遊びが現実世界の情報探索と不可分であること, それらがアート活動の資源となることが確かめられた。子どもの学習にとって大人の学習が重要であることが示唆された。
|
Report
(3 results)
Research Products
(22 results)