The Features and Contributing Factors of Development of PhonologicalAwareness in Children with Hearing Impairment
Project/Area Number |
19530860
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Special needs education
|
Research Institution | Tsukuba University of Technology |
Principal Investigator |
CHONAN Hirohito Tsukuba University of Technology, 障害者高等教育研究支援センター, 准教授 (70364130)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
城間 将江 国際医療福祉大学, 保健学部, 教授 (80285981)
濱田 豊彦 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (80313279)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
HAMADA Toyohiko 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (80313279)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 人工内耳 / 音韻意識 / 聴覚障害児 / 音節分解 / 音節抽出 |
Research Abstract |
本研究は、人工内耳装用児の音韻意識の発達の特徴と規定要因を検討した。その結果、彼らの音韻意識が、文字という視覚的イメージや指文字という筋運動感覚と視覚情報を伴う手段を手がかりとしていることわかった。次に、このようにして形成された表象の読みの機能を検討した。その結果、視覚的なイメージによる表象が、健聴児のような聴知覚を利用した音韻意識と類似した働きをすることを示し、読みの能力の発達に肯定的に関与することがわかった。
|
Report
(3 results)
Research Products
(4 results)