• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The study of assessment of visual perception and instruction methods for children with developmental dyslexia and dysgraphia.

Research Project

Project/Area Number 19530878
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionSakushin Gakuin University

Principal Investigator

MATSUMOTO Hidehiko  Sakushin Gakuin University, 人間文化学部, 准教授 (70348093)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MOROTOMI Takashi  作新学院大学, 人間文化学部, 教授 (60003951)
HATTORI Mikako  作新学院大学, 人間文化学部, 教授 (70438737)
Project Period (FY) 2007 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2009: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords教育系心理学 / 生理心理学 / 読み書き障害 / 視覚認知機能 / 定常視覚誘発電位 / 読み書さ障害
Research Abstract

We measured transient and steady-state checkerboard contrast-reversal visual evoked potentials (SSVEPs) in child with reading and writing problem, and estimated the characteristic of visuo perceptual cognition. The amplitude of SSVEP to low contrast stimulus was not smaller than high contrast stimulus on child with difficulty of writing of Kanji character. This results showed that there was a specific information processing of visual input on the central nervous system of child with problem of writing.

Report

(6 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report   Self-evaluation Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2011 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (7 results) Presentation (15 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 健常成人におけるADHD症状尺度得点とGO/NOGO課題で惹起されるERPとの関連2011

    • Author(s)
      松本秀彦・諸冨隆
    • Journal Title

      作大論集

      Volume: 1 Pages: 239-250

    • NAID

      120006318474

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害および学習困難のある児童の少人数制学習指導の意義2010

    • Author(s)
      松本秀彦
    • Journal Title

      作新学院大学大学院心理相談室紀要 3

      Pages: 2-7

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 発達障害および学習困難のある児童の少人数制学習指導の意義2010

    • Author(s)
      松本秀彦
    • Journal Title

      作新学院大学大学院心理相談室研究紀要 3巻

      Pages: 2-7

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
  • [Journal Article] 発達障害および学習困難のある児童の少人数制学習指導の意義2010

    • Author(s)
      松本秀彦
    • Journal Title

      作新学院大学大学院心理相談室研究紀要 3

      Pages: 2-7

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 第47回大会シンポジウム報告学会・準備委員会合同企画シンポジウム「脳科学は特別支援教育にどう貢献するか?」2010

    • Author(s)
      尾崎久記・松本秀彦・勝二博亮
    • Journal Title

      特殊教育学研究 47

      Pages: 332-334

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] offset AEP, onset AEPの発達的変化2008

    • Author(s)
      松本秀彦, 諸冨隆
    • Journal Title

      臨床脳波 150巻

      Pages: 517-523

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report 2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 第47回大会シンポジウム報告学会・準備委員会合同企画シンポジウム「脳科学は特別支援教育にどう貢献するか?」

    • Author(s)
      尾崎久記, 松本秀彦, 勝二博亮
    • Journal Title

      特殊教育学研究 47巻

      Pages: 332-334

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 脳科学は特別支援教育にどう貢献するか?2010

    • Author(s)
      尾崎久記・松本秀彦・勝二博亮
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会(学会・準備委員会合同企画シンポジウム)特殊教育学研究,47(5),332-334
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 自主シンポジウム「とちぎ発II 発達障害児の学びのメカニズムと指導方法及び教材開発~認知特性や感覚モダリティを生かして~」指定討論2010

    • Author(s)
      松本秀彦
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      愛知県立大学
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] テトリスゲーム課題遂行におけるFrontal midline theta rhythmの出現特徴について2010

    • Author(s)
      松本秀彦・本平智美・諸冨隆
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] CPT-AXの標準化に向けた定型発達児の学年別成績とそれに基づく行動評価.2009

    • Author(s)
      平井良典、田辺敦子、松本秀彦、藤田尚文、寺田信一
    • Organizer
      日本LD学会第18回大会
    • Place of Presentation
      小金井市
    • Year and Date
      2009-10-11
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
  • [Presentation] CPT-AXの標準化に向けた定型発達児の学年別成績とそれに基づく行動評価2009

    • Author(s)
      平井良典・田辺敦子・松本秀彦・藤田尚文・寺田信一
    • Organizer
      日本LD学会第18回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2009-10-11
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 学会・準備委員会合同企画シンポジウム「脳科学は特別支援教育にどう貢献するか?」2009

    • Author(s)
      尾崎久記・松本秀彦・勝二博亮
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県宇都宮市)
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 漢字の読み書きに困難のある児童への読み指導-情報処理特性に基づいた読みドリル教材を用いて-2008

    • Author(s)
      圓谷典子、服部美佳子、松本秀彦
    • Organizer
      日本LD学会第17回大会
    • Place of Presentation
      広島
    • Year and Date
      2008-11-22
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 読み書き困難を示す児童の音読指導における支援の効果2008

    • Author(s)
      圓谷典子, 服部美佳子, 松本秀彦
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2008-11-22
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 読み書き困難を示す児童の音読指導における支援の効果2008

    • Author(s)
      服部美佳子
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 読み書き困難を示す児童の音読指導における支援の効果2008

    • Author(s)
      服部美佳子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 読み書き困難を示す児童の音読指導における支援の効果2008

    • Author(s)
      服部美佳子
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会発表論文集,225
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 漢字の読み書きに困難のある児童への読み指導-情報処理特性に基づいた読みドリル教材を用いて-2008

    • Author(s)
      圓谷典子・服部美佳子・松本秀彦
    • Organizer
      日本LD学会第17回大会論文集,53
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 漢字書字困難を持つ自閉傾向のある児における視覚認知の特徴-定常性視覚誘発電位を用いた視覚認知機能の評価-2007

    • Author(s)
      松本秀彦、諸冨隆
    • Organizer
      日本特殊教育学会第45回大会
    • Place of Presentation
      神戸
    • Year and Date
      2007-09-22
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report 2007 Annual Research Report
  • [Presentation] ミニレクチャ5「視知覚研究における視覚誘発電位の有効性について」2007

    • Author(s)
      諸冨隆
    • Organizer
      第13回日本認知神経科学会学術集会
    • Place of Presentation
      福岡
    • Year and Date
      2007-07-21
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report 2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 漢字書字困難を持つ自閉傾向のある児における視覚認知の特徴-定常性視覚誘発電位を用いた視覚認知機能の評価-2007

    • Author(s)
      松本秀彦・諸冨隆
    • Organizer
      日本特殊教育学会第45回大会発表論文集,295
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Remarks] ホームページ等

    • Related Report
      2010 Final Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi