Study on the Effect of Simulated Patients in 'Death Education' for Medical Students
Project/Area Number |
19590510
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Medical sociology
|
Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
UEMURA Kazumasa Nagoya University, 大学院・医学系・研究科, 教授 (40303630)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
MOGI Nanaka 大垣女子短期大学, 幼児教育科, 講師 (90450840)
阿部 恵子 岐阜大学, 医学部, 助教 (00444274)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
ABE Keiko 岐阜大学, 医学部, 助教 (00444274)
|
Research Collaborator |
KUZUYA Masahumi 名古屋大学, 大学院医学系研究科, 准教授 (10283441)
ASAHI Takiko 名古屋大学, 大学院・医学系研究科, 大学院
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | 死の教育 / 終末期医療 / 医学教育 / 模擬患者 / 自学自習用DVD |
Research Abstract |
医学生は「死の教育」を受けることにより、「死への恐怖心」を減少させた。自由記述の中で、死生観の多様性への気づきや患者対応への配慮に言及するなど、終末期のコミュニケーション能力涵養につながった。終末期臨床場面を想定して医学生が抱く不安分析からは未経験という要因が抽出された。2007度に作製した模擬患者を導入しての映像教材は、講義の振り返りに効果的であった。この教材を元に、2008度は自学自習用教材を試作した。
|
Report
(3 results)
Research Products
(38 results)