A Health Educational Research on Psychological Well-being from Aggression Susceptibility among Young People
Project/Area Number |
19590627
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Public health/Health science
|
Research Institution | Aichi University of Education |
Principal Investigator |
MURAMATSU Tsuneji Aichi University of Education, 教育学部, 副学長 (70024065)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
HATTORI Yoji 愛知工業大学, 経営情報科学部, 教授 (80208545)
OKADA Akinobu 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (20319320)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | 青少年 / 攻撃受動性 / 攻撃性 / 社会的スキル / セルフエスティーム / いじめ / ストレス対処行動 / 因子分析 / 小学生 / 中学生 / 高校生 / 生活習慣 |
Research Abstract |
いじめを受けやすい生徒の特徴は「内向的(低セルフエスティーム)」, 「消極的で目立たない存在(低社会的スキル)」であり, セルフエスティームと社会的スキルのどちらか一方が低下すると, 他の一方も低下することが分かった。また, 攻撃性の高い生徒はセルフエスティーム, 社会的スキル共に低いことが示された。さらに, 攻撃受動性が高いほど攻撃性が強いことが示され, いじめられやすい傾向が強いほどいじめ等の攻撃行動を起こしやすいことが分かった。
|
Report
(3 results)
Research Products
(16 results)