Developing the computer assisted teaching material for nursing student to be skilled in physical assessment in laboratory setting
Project/Area Number |
19592455
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Fundamental nursing
|
Research Institution | University of Shizuoka |
Principal Investigator |
OKAMOTO Eri University of Shizuoka, 看護学部, 非常勤講師 (20307656)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
竹内 登美子 岐阜大学, 医学部, 教授 (40248860)
金澤 寛明 静岡県立大学, 看護学部, 教授 (40214431)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
TAKEUCHI Tomiko 富山大学, 大学院・医学薬学研究部, 教授 (40248860)
KANAZAWA Hiroaki 静岡県立大学, 看護学部, 教授 (40214431)
|
Research Collaborator |
SATOU Tomoko 静岡県立大学, 看護学部, 助教 (10336662)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2009
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2009)
|
Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2009: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2008: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
|
Keywords | 看護学 / 教育学 / CAI / 看護技術 / フィジカルアセスメント |
Research Abstract |
看護学生の臨床能力を高めるために、学内実習、臨地実習に活用できる「呼吸器のフィジカルアセスメント」をテーマとした自己学習用PC教材を開発した。4年制大学の看護学1年生を対象に、予備調査5名、本調査7名の2段階で教材評価を行った。看護技術演習による評価と満足度調査の結果、本教材の全体的評価は良好といえ、一定の学習効果が明らかとなった。重点項目の理解を深めるためのビデオ映像、特に打診や聴診の音情報の改善・工夫が課題である。
|
Report
(4 results)
Research Products
(2 results)