• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

日本人英語学習者の語用論的能力習得のためのeラーニング教材開発

Research Project

Project/Area Number 19652054
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Foreign language education
Research InstitutionMeikai University (2008-2009)
Tokyo Medical and Dental University (2007)

Principal Investigator

山下 早代子  Meikai University, 外国語学部, 教授 (90220334)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ユングハイム ニコラス  早稲田大学, 文学学術院, 教授 (30164528)
川手ミヤジェイエフスカ 恩 (川手 ミヤジェイエフスカ恩 / 川手 ミヤジェイエフスカ 恩)  聖学院大学, 人文学部, 講師 (60398542)
グティエラス ティモシー  東海大学, 外国語教育センター, 講師 (50411260)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥3,200,000 (Direct Cost: ¥3,200,000)
Fiscal Year 2009: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2008: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,700,000 (Direct Cost: ¥1,700,000)
Keywords語用論 / 語用論の習得 / 誤解 / コミュニケーション / ミスコミュニケーション / 英語学習者 / eラーニング / 語用論的能力 / 語用論習得 / e ラーニング / 英語教育 / 異文化交流 / 教材開発 / 発話行為 / ホームステイ / 異文化間語用論 / インターネット / バーチャル空間 / セカンド・ライフ / CALL教育
Research Abstract

本研究は、英語語用論の"理解"の過程を習得の重要なステップと捉え、日本人学習者がどのように英語の語用論を理解するか、語用の誤解や取り違えはなぜ起こるのかを明らかにし、日本人学習者の英語語用論の理解に役立つマルチメディアeラーニング教材の開発を研究課題とした。最終目標は「eラーニング教材試作版」を作成することであった。具体的な手順と内容は以下の通りである。
(1) 20年作成の誤解のカテゴリー一覧表にしたがってeラーニング教材用のストーリーを作成した。
(2) ストーリーごとの素材をもとに、日本語、英語のスクリプトを作成した。
(3) eラーニング教材の提示方法としてのビデオ動画を、利用の簡便なデジタルカメラを用いて作成した。
(4) 教材案(ストーリー、プロット)を実際のeラーニング素材に編集し、作成した。
(5) これと並行して、留学経験のある日本人英語学習者にアンケート調査を行い、ミスコミュニケーションや誤解のケースを明らかにした。
(6) これらの教材を使った日本人英語学習者のための語用論学習用シラバスを完成させた。
(7) 海外、国内の学会で成果を発表した。国内ではJALT PanSIG学会(東洋学園、5月23日)、全国語学教育学会(JALT)国際大会(静岡、11月21日)での発表、海外ではIPrA(国際語用論学会(オーストラリア・メルボルン、7月15日)の発表を行った。
意義、重要性等:コミュニケーションを目的とする語学の習得は単語や表現(文法)を使えるようになるだけでは不十分で、文化の違う相手の意図をくみとり、相手に自分の意向を伝えるための細かい配慮が必要である。映像を伴うeラーニングによって自習学習できる本教材の意義は大きい。海外の学会では言語の異なる研究者からも本教材を十分使用できる(例:中国語、フランス語など)との指摘を得、本教材の重要性が認識された。

Report

(3 results)
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2010 2009 2008

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (11 results)

  • [Journal Article] The development and evaluation of multimedia medical simulation soft ware for medical communication training2009

    • Author(s)
      Yamashita, S., Jungheim, N., Kinoshita, A., Okawa, A., Nakamura, C.Okita, Y., Izutani, M.
    • Journal Title

      Proceedings of the third International Wireless Ready Symposium.[ISSN 1995-4557] 3

      Pages: 33-38

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Japanese refusals and obligatory contexts for gestures.2009

    • Author(s)
      Jungheim, Nicholas
    • Journal Title

      英文学 95

      Pages: 1-18

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Chapter 10 : Investigating interlanguage pragmatic ability : What are we testing?2008

    • Author(s)
      Yamashita, Sayoko (Ed. by Alcon Soler & Martines)
    • Journal Title

      Investigating Pragmatics in Foreign Language Learning, Teaching and Testing (Publisher : Multilingual Matters) Chapter

      Pages: 201-223

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Simulation Based Design for Teaching Pragmatics2008

    • Author(s)
      Gutierrez, T & Nelson F.
    • Journal Title

      Proceedings of the XIIIth International CALL Conference. Proceedings

      Pages: 10-12

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] eラーニングで学ぶ医療コミュニケーション2010

    • Author(s)
      山下早代子, (代表、他4名)
    • Organizer
      第4回医療系大学e-ラーニング全国交流会
    • Place of Presentation
      東京医科歯科大学(東京)
    • Year and Date
      2010-02-19
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Pragmatics Forum : Teaching Pragmatics to students going overseas.[Discussant : Tatsuki, D.]2009

    • Author(s)
      山下早代子, (代表、他3名)
    • Organizer
      JALT International Conference 2009
    • Place of Presentation
      Granship, Shizuoka
    • Year and Date
      2009-11-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Forum Teaching language learners to be rude : An examination of what learners need to know about rudeness2009

    • Author(s)
      Jungheim, J., (代表他2名)
    • Organizer
      11th International Pragmatics Association Conference(IPrA)
    • Place of Presentation
      Melbourne 大学, Austraha
    • Year and Date
      2009-07-15
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Pragmatics Forum : Teaching Pragmatics to students going overseas.[Discussant : Liversidge, G.]2009

    • Author(s)
      山下早代子, (代表、他3名)
    • Organizer
      JALT PanSIG Conference 2009
    • Place of Presentation
      東洋学園大学, 流山
    • Year and Date
      2009-05-23
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] In search of an optimal Japanese refusal : The use of language, gesture, and facial expression to clarify intention.2009

    • Author(s)
      Jungheim, N. O.
    • Organizer
      the American Association for Applied Lingui stics 2009 Annual Conference
    • Place of Presentation
      Denver, CO. 米国
    • Year and Date
      2009-03-21
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Pragmatics and Communicative Competence.2009

    • Author(s)
      Kawate-Mierzejewska, M
    • Organizer
      岡山JALTセミナー
    • Place of Presentation
      岡山JALT
    • Year and Date
      2009-01-16
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Learning Pragmatics in a Beginning Japanese Classroom for Adult Learners -A longitudinal Study2009

    • Author(s)
      山下早代子
    • Organizer
      19th Annual Conference of the European Second Language Association(Eurosla)
    • Place of Presentation
      Cork 大学, Ireland
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] iBT TOEFL Frameworks : How to measure Pragmatic understandings.2008

    • Author(s)
      Kawate-Mierzejewska, M
    • Organizer
      第34回全国語学教育学会年次大会(JALT)
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター
    • Year and Date
      2008-11-01
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Simulation Based Design for Teaching Pragmatics2008

    • Author(s)
      Gutierrez, T & Nelson F.
    • Organizer
      Proceedings of the XIIIth International CALL Conference.
    • Place of Presentation
      University of Antwerp
    • Year and Date
      2008-08-30
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] TOEFL-iBT and its reliability : Pragmatic understanding in listening2008

    • Author(s)
      Kawate-Mierzejewska, M
    • Organizer
      Pacific Rim Objective Measurement Symposium 2008
    • Place of Presentation
      お茶の水大学
    • Year and Date
      2008-08-01
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Designing courseware to teach appropriate speech acts for homestays2008

    • Author(s)
      Kawate-M, Yamashita, Gutierrez, Nelson, Jungheim
    • Organizer
      全国語学教育学会(JALT)-CALL SIG
    • Place of Presentation
      名古屋商科大学
    • Year and Date
      2008-05-31
    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi