• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Inquiring the non-Hollywoodized system of the video game industry

Research Project

Project/Area Number 19700236
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field 情報図書館学・人文社会情報学
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

KOYAMA Yuhsuke  Tokyo Institute of Technology, 大学院・総合理工学研究科, 助教 (80345371)

Project Period (FY) 2007 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,300,000)
Keywordsゲーム産業 / ハリウッド / 同人活動 / 多様性 / ハリウッド型 / コンテンツ産業 / ビデオゲーム / 想像力の上流
Research Abstract

非ハリウッド型=日本型のゲーム産業システムの特徴として,「数多くの潜在的創作者が存在しており,そういった人々が次々と新しいコンテンツの上流を生み出すこと」「生み出されるコンテンツのビジネスユニット(制作者が生活を営むことが可能な売上ライン)が小さいこと」にある.そのことをPCゲーム制作者へのヒアリングとWeb調査で明らかにした.

Report

(3 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2008 2007 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 日本の家庭用ゲーム産業での発売延期率推移-ゲーム開発の複雑化と産業としての適応-2008

    • Author(s)
      小山友介
    • Journal Title

      デジタルゲーム学研究 Vol.2, No.1

      Pages: 76-84

    • NAID

      130008061149

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英米でのビデオゲーム制作の現状2008

    • Author(s)
      アレックス・ウェイド, (翻訳 小山友介)
    • Journal Title

      Vol.2, No.1

      Pages: 102-114

    • NAID

      130008061089

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 日本の家庭用ゲーム産業での発売延期率推移-ゲーム開発の複雑化と産業としての適応-2008

    • Author(s)
      小山友介
    • Journal Title

      デジタルゲーム学研究 2

      Pages: 102-114

    • NAID

      130008061149

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 作品『で』楽しむコンテンツ創作の厚み

    • Author(s)
      小山友介
    • Journal Title

      KDDI総研R&D 2009年4月号

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 日本型コンテンツ産業システムについての一考察2008

    • Author(s)
      小山友介
    • Organizer
      文化経済学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2008-07-06
    • Related Report
      2008 Annual Research Report 2008 Final Research Report
  • [Presentation] Survey of the adjourned sale rate of the Japanese home video game industry2007

    • Author(s)
      Yuhsuke KOYAMA
    • Organizer
      Digra Japan
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2007-09-29
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] Survey of the adjourned sale rate of the Japanese home video game industry2007

    • Author(s)
      Yuhsuke KOYAMA
    • Organizer
      The Third DiGRA Conference
    • Place of Presentation
      University of Tokyo
    • Year and Date
      2007-09-24
    • Related Report
      2008 Final Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi