• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Implementation of Classroom activity Visualization system that supports the training of analyzing Learners Characteristics of Learning Difficulty based on Dimension Analysis for the Students in the Pre-service Education Course

Research Project

Project/Area Number 19700628
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational technology
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

NOMURA Tairo  Saitama University, 教育学部, 准教授 (30312911)

Project Period (FY) 2007 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥1,880,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2008: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Keywords授業設計訓練支援 / 授業設計 / 模擬授業 / インストラクショナル・デザイン / 特別支援教育 / 次元分け / シミュレーション / ゲーミング教材 / 教師教育
Research Abstract

本研究は,申請者がこれまでに開発してきた「授業設計訓練システム」に「授業シミュレーション」と「教授活動ゲーム」の機能を統合し,教員養成系大学学部において,実習活動に向けての大学講義での授業設計訓練指導や,実習先の指導者との授業研究のために,どこからでもインターネットを通して利用可能な「誤り・つまずき分析支援システム」を開発し,実践を通してその有用性を検証することを目指した。本研究では,授業設計訓練システムによって作成された指導案に基づいて,自動的に授業場面アニメーションを生成できる機能を実現した。実際に,教員向けの研修で,ビデオ映像とアニメーションを組み合わせた授業研究を行う機会を使い,開発したシステムの評価を行った。そこでは,文字だけの指導案に比べて具体的に授業の様子をイメージしやすく誤り,つまづきの分析にもつながった,といった報告があり,本研究の目指す機能の有用性,妥当性が示唆された。

Report

(3 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] Hybrid Classroom Simulator for the Instructional Design Training System on the Teacher Development Course2009

    • Author(s)
      Tairo NOMURA, Masao SHINADA
    • Journal Title

      Proceedings of SITE 2009 Conference Annual Vol.2009, No.1

    • Related Report
      2008 Annual Research Report 2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童生徒の実態把握に生かす次元分け分析の訓練指導の試み2008

    • Author(s)
      野村泰朗・井口政子
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集 JSET08-1

      Pages: 185-196

    • NAID

      10029778077

    • Related Report
      2008 Final Research Report 2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 電子地図とGPSを組み合わせた社会科校外活動支援システムの開発2008

    • Author(s)
      野村泰朗・菅田浩子・中野篤
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      いわき明星大学
    • Year and Date
      2008-12-20
    • Related Report
      2008 Annual Research Report 2008 Final Research Report
  • [Presentation] テクノロジープッシュに陥らない教員の教授意図に根ざしたICT活用等の工夫を取り入れる授業改善の考え方-モバイル端末の活用を題材とした授業改善の試み-2008

    • Author(s)
      野村泰朗・孕石敏貴・林壮一・永易敦史・菅田浩子・関根光男・中川一史・日紫喜豊
    • Organizer
      日本教育工学会第24回全国大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] テクノロジープッシュに陥らない教員の教授意図に根ざしたICT活用等の工夫を取り入れる授業改善の考え方一モバイル端末の活用を題材とした授業改善の試み一2008

    • Author(s)
      野村泰朗・孕石敏貴・林壮一・永易敦史・菅田浩子・関根光男・中川一史・日紫喜豊
    • Organizer
      日本教育工学会第24回全国大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童生徒の実態把握に生かす次元分け分析の訓練指導の試み2008

    • Author(s)
      野村泰朗・井口政子
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2008-03-01
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 担任教師の「寛容さ」をツールとしてとらえた問題解決に関する研究-寛容さパラメータによる代替案生成の仕組みの検討-2007

    • Author(s)
      渡辺智彦・野村泰朗
    • Organizer
      日本教育工学会第23回全国大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2007-09-23
    • Related Report
      2008 Final Research Report 2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi