• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Research on effects of multimedia learning environment for learners' higher-order reading literacy.

Research Project

Project/Area Number 19700645
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational technology
Research InstitutionOsaka Prefecture University

Principal Investigator

NISHIMORI Akiko  Osaka Prefecture University, 学習支援センター, 学習アドバイザー (50294012)

Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥3,106,423 (Direct Cost: ¥2,597,249、Indirect Cost: ¥509,174)
Fiscal Year 2010: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2009: ¥516,423 (Direct Cost: ¥397,249、Indirect Cost: ¥119,174)
Fiscal Year 2008: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2007: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Keywords教育工学、マルチメディア学習環境 / 高次読解リテラシー、動的システム / 作動記憶 / 中学生(青年期前半の学習者) / 高次読解リテラシー / 評価 / マルチメディア学習環境 / 読解リテラシー / マルチメディア / 学習環境 / 推論問題
Research Abstract

The effects of different presentation styles on learners' understanding are examined by using the explanation of how a toilet tank works. 73 junior high school students learned the mechanical system of a toilet tank, which was presented with static diagrams and text.The results indicate that the continuous presentation style could be most effective when the instructional goal is to help learners understand how mechanical system works. Particularly this could be true to low working memory learners.

Report

(5 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 第2回 日本視聴覚教育協会・井内賞受賞論文発表2009

    • Author(s)
      西森章子・山本はるか
    • Journal Title

      月刊「視聴覚教育」 通巻736

      Pages: 14-21

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 動的システム理解における情報提示様式の効果に関する研究2008

    • Author(s)
      西森章子、山本はるか
    • Journal Title

      教育メディア研究 第14巻第1号

      Pages: 45-54

    • NAID

      110009780623

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 動的システム理解における情報提示様式の効果に関する研究

    • Author(s)
      西森 章子・山本 はるか
    • Journal Title

      教育メディア研究

    • NAID

      110009780623

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 通知表・評価観点をもとにした学力観の分析.テキストマイニングによる指導要録との比較.2010

    • Organizer
      日本教育工学会第26回全国大会
    • Place of Presentation
      金城学院大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 通知表・評価観点を基にした学力観の分析(6)-テキストマイニングによる指導要録との比較-2010

    • Author(s)
      後藤真一・西森章子, 他3名
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      金城学院大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職協働による初年次教育の構築・「職」からの検討2010

    • Author(s)
      佐々木智子・西森章子, 他1名
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Place of Presentation
      高千穂大学
    • Year and Date
      2010-09-12
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 動的システム理解における情報提示様式の効果に関する研究2007

    • Organizer
      第14 回日本教育メディア学会年次大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2007-10-20
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 動的システム理解における情報提示様式の効果に関する研究2007

    • Author(s)
      西森 章子・山本 はるか
    • Organizer
      第14回日本教育メディア学会年次大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2007-10-20
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Remarks] 西森章子、山本はるか、第2回日本視聴覚教育協会・井内賞授業論文発表、月刊「視聴覚教育」2月号(通巻736)、2009、14-21

    • Related Report
      2010 Final Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi