The Role of Prosodic Information in Language Acquisition: Children's Comprehension of Ambiguous Sentences in Japanese and English
Project/Area Number |
19720101
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Linguistics
|
Research Institution | Tokyo National University of Fine Arts and Music |
Principal Investigator |
ISOBE Miwa Tokyo National University of Fine Arts and Music, 言語・音声トレーニングセンター, 助教授 (00449018)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥1,880,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2008: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
|
Keywords | 言語獲得 / 生成文法 |
Research Abstract |
本研究は、言語機能の関与が仮定されている性質の獲得過程の検討を通じて、言語機能および言語獲得機構・運用機構の解明への貢献を目指した。具体的には、言語機能の属性に関わる言語現象についての提案の調査後、再構築効果に関する知識と関係節の知識について幼児に実験を行い、被験児が大人と同質の統語知識を持つことや、構造構築時に韻律情報より統語知識を優先させることを明らかにした。これにより、言語機能や子どもの文解析のしくみに関する提案を行った。
|
Report
(3 results)
Research Products
(8 results)