• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The influence of attention to form in L2 listening comprehension

Research Project

Project/Area Number 19720133
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Foreign language education
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

SAKAI Hideki  Shinshu University, 教育学部, 准教授 (00334699)

Project Period (FY) 2007 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥1,480,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2008: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2007: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Keywords英語教育学 / リスニング / 注意配分 / 第2言語習得
Research Abstract

本研究では,意味と形式の注意配分が英語リスニングの意味理解に与える影響に関する実証研究を行った。形態素の数を数えながら聴解しようとする形態素群,文の数を数えながら聴解しようとする統語群,聴解だけに集中する統制群を比較した。その結果,文法形態素への注意配分は意味理解を阻害すること,また,文の数を数えさせるという統語的特徴への注意配分は文法形態素への注意配分ほど意味理解を阻害しないことが示された。

Report

(3 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (1 results)

All 2009

All Presentation (1 results)

  • [Presentation] 形式と意味への注意配分が第2言語のリスニング理解に及ぼす影響2009

    • Author(s)
      酒井英樹
    • Organizer
      第39回中部地区英語教育学会静岡大会
    • Place of Presentation
      静岡・常葉学園大学
    • Year and Date
      2009-06-28
    • Related Report
      2008 Final Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi