Construction of the formulae estimating the readability of English texts for Japanese learners of English on the basis of grades on ordinal scales
Project/Area Number |
19720149
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
TANAKA Shosaku Ritsumeikan University, 文学部, 准教授 (00325549)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,820,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2007: ¥2,000,000 (Direct Cost: ¥2,000,000)
|
Keywords | リーダビリティ / 言語教育学 / 統計数理 / 英語 / 教育工学 |
Research Abstract |
本研究は,英文書のリーダビリティの指標としての「学年」を順序尺度として捉え,日本人英語学習者のためのリーダビリティ推定式を構築した.推定式の数理モデルに順序ロジットモデルを採用し,日本人英語学習者の英文書に対するリーダビリティ意識を調査した上で,日本の中高検定英語教科書に基づきリーダビリティ推定式を具体的に構築,実験でその有効性を確認した.構築した推定式はWeb上で公開している.
|
Report
(3 results)
Research Products
(29 results)