Reconsidering the meaning of "Jiritsu"(independence) as a goal for children
Project/Area Number |
19730407
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Educational psychology
|
Research Institution | Nara Women's University |
Principal Investigator |
HIGASHIMURA Tomoko Nara Women's University, 文学部, 助教 (30432587)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥1,250,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
|
Keywords | 生涯発達 / 自立支援 / 学校教育 / 障害児者 / 不登校 / 親 / 教育系心理学 |
Research Abstract |
本研究では、障害児者および不登校を経験した若者に焦点をあて、現代における子どもの自立の意味について考察し、以下の三つの視点をえた。第一に、自立を個人の問題としてではなく「他者との関係」においてとらえること、第二に「受動性」ではなく「能動性」によって自立を定義すること、第三に、「学校のはしごを順調にのぼり、就職して自分の家庭をもつ」という典型的なライフコースが自立への近道であるという暗黙の前提をとらえなおす必要があるということである。
|
Report
(3 results)
Research Products
(10 results)