• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of the construction of consultation system for designing science lessons

Research Project

Project/Area Number 19730505
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

FUJIE Yasuhiko  Kansai University, 文学部, 准教授 (90359696)

Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥3,110,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2007: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Keywords授業コンサルテーション / 授業研究 / 教室談話研究 / 教師の実践的知識 / 教師の職能発達 / 教師研究 / 教科指導 / 学習環境 / 校内研究 / 校内研修体制 / 教師の学習・熟達 / 教材研究 / 生徒指導 / 子どもの学習動機 / 教師のライフストーリー
Research Abstract

Lesson consultation is a support system that encourage teacher to reflective reform practice. The present study, we found five required conditions to create learning environment for teacher by doing lesson consultation. 1) Discourse analysis is useful tools for grasp the matter of practice. 2) Designing lesson, teacher seizes student's condition about not only learning in classroom but learning experiences out of school and developmental tasks. 3) Consequently, when teacher must study on subject matter, taking not only how students learn but how students development in classroom and out of classroom into consideration. 4) For activate teachers' learning in school, it is necessary to show model cases that classroom lesson openly and criticize of each other's lesson. 5) It is necessary to support teacher who lead lesson study in school with maintenance the resource from out of school.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2010 2009 2008 2007

All Journal Article (2 results) Presentation (5 results) Book (12 results)

  • [Journal Article] 授業コンサルテーションの理論と実践的方法の開発に関する研究2008

    • Author(s)
      藤江康彦
    • Journal Title

      CHAT Technical Reports Vol.7

      Pages: 53-62

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 授業コンサルテーションの理論と実践的方法の開発に関する研究2008

    • Author(s)
      藤江康彦
    • Journal Title

      CHAT Technical Reports 7(印刷中)

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもが生活から教室にもちこむ算数と教師の対応:小6「単位あたり量」の一斉授業における談話を事例として2009

    • Author(s)
      藤江康彦・伊藤貴昭
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Year and Date
      2009-09-22
    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2009 Final Research Report
  • [Presentation] 子どもの学習参加を促す学習環境の構成:中1理科の小集団学習を事例として2008

    • Author(s)
      藤江康彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 子どもの学習参加を促す学習環境の構成 : 中1理科の小集団学習を事例として2008

    • Author(s)
      藤江康彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 教室談話研究に基づく授業コンサルテーションの可能性2007

    • Author(s)
      藤江康彦
    • Organizer
      日本教育学会第66回大会
    • Year and Date
      2007-08-29
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 教室談話研究に基づく授業コンサルテーションの可能性2007

    • Author(s)
      藤江康彦
    • Organizer
      日本教育学会 第66回大会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Year and Date
      2007-08-29
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] 教師のことばとコミュニケーション(秋田喜代美編著)2010

    • Author(s)
      藤江康彦
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 授業研究と学習過程(秋田喜代美・藤江康彦)2010

    • Author(s)
      藤江康彦
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 授業デザインの最前線:理論と実践を創造する知のプロセス(高垣マユミ編著)2010

    • Author(s)
      藤江康彦
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] よくわかる学校教育心理学(森敏昭ほか編著)2010

    • Author(s)
      藤江康彦
    • Total Pages
      285
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 教師のことばとコミュニケーション2010

    • Author(s)
      藤江康彦(秋田喜代美編著)
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 授業研究と学習過程2010

    • Author(s)
      藤江康彦(秋田喜代美・藤江康彦)
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 授業デザインの最前線II:理論と実践を創造する知のプロセス2010

    • Author(s)
      藤江康彦(高垣マユミ編著)
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] よくわかる学校教育心理学2010

    • Author(s)
      藤江康彦(森敏昭, 他編著)
    • Total Pages
      285
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 授業の研究教師の学習:レッスンスタディへのいざない(秋田喜代美ほか編著)2009

    • Author(s)
      藤江康彦
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 心理学概論(森敏昭編著)2009

    • Author(s)
      藤江康彦
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 授業の研究教師の学習 : レッスンスタディへのいざない2008

    • Author(s)
      藤江康彦(秋田喜代美ほか編)
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 心理学概論2008

    • Author(s)
      藤江康彦(森敏昭編)
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi