The structure of Japanese preschool teachers' practice for supporting young children's mathematical development
Project/Area Number |
19730510
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Educaion
|
Research Institution | Tokyo Gakugei University (2008) Senzoku Gakuen Junior College (2007) |
Principal Investigator |
SAKAKIBARA Tomomi Tokyo Gakugei University, 国際教育センター, 講師 (20435275)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥2,630,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
|
Keywords | 数量概念 / 文化的実践 / 実践知 / 保育者 / 幼児 / 幼稚園 / 保育活動 / 数概念 / 信念 |
Research Abstract |
本研究では,文化的実践としての保育活動に注目し,日本の保育実践に特徴的にみられる保育者の促進的支援との関連で幼児の数量発達を捉えることを目的とした。幼稚園年長クラス(5歳児)における保育活動の観察,保育者への質問紙,幼児の数量能力評価で得られたデータの分析から,日本の保育者は,3, 4 歳児だけでなく(Sakakibara, 2008),就学を控えた5 歳児についても,体系だった指導に頼らない形で数量発達を効果的に促していることが示された。
|
Report
(3 results)
Research Products
(10 results)