• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic Research on Curriculum Development of History Education between Elementary and Secondary School

Research Project

Project/Area Number 19730532
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOkayama University (2009)
Hirosaki University (2007-2008)

Principal Investigator

YAMADA Hidekazu  Hirosaki University, 大学院・教育学研究科, 准教授 (50400122)

Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥2,430,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2009: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Keywords社会科 / 歴史教育 / 小・中・高一貫 / カリキュラム / 授業構成 / アメリカ / 教育学 / 社会科教育
Research Abstract

The purpose of this study is to clarify the methodology of development of history curriculum between elementary and secondary school. What have been done through this study are as follows: (1) to classify and analyze the position and organization of history education in K-12 social studies curriculum in U.S.; (2) to clarify the continuity of teaching history in elementary, junior high and senior high school; (3) to design lesson plans on the subject of Japanese history between elementary and secondary school.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (4 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 小・中・高一貫社会科における授業構成の基本原理-オハイオ州における各学校段階のレッスンプランを比較分析して-2008

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要 第100巻

      Pages: 17-26

    • NAID

      120000917611

    • URL

      http://repository.ul.hirosaki-u.ac.jp/dspace/handle/10129/785

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 小・中・高一貫社会科における授業構成の基本原理-オハイオ州における各学校段階のレッスンプランを比較分析して-2008

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要 100

      Pages: 17-26

    • NAID

      120000917611

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会科カリキュラムにおける歴史領域の小・中・高一貫性-オハイオ州の社会科スタンダードを事例として-2007

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要 第98号

      Pages: 11-20

    • NAID

      120000917263

    • URL

      http://repository.ul.hirosaki-u.ac.jp/dspace/handle/10129/244

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 社会科カリキュラムにおける歴史領域の小・中・高一貫性-オハイオ州の社会科スタンダードを事例として-2007

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要 98

      Pages: 11-20

    • NAID

      120000917263

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 『開かれた社会認識形成』を促す社会科カリキュラムの連続性-小・中・高一貫の観点から-2009

    • Author(s)
      山田秀和
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2009-10-11
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 「開かれた社会認識形成」を促す社会科カリキュラムの連続性-小・中・高一貫の観点から-2009

    • Author(s)
      山田秀和
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2009-10-11
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 小・中・高の歴史教育における連続性と発展性-ニューヨーク州の社会科が示唆するもの-2008

    • Author(s)
      山田秀和
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      宮崎大学
    • Year and Date
      2008-10-25
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 小・中・高一貫社会科カリキュラムにおける授業構成-オハイオ州の各学校段階に応じたレッスンプランの比較分析を通して-2007

    • Author(s)
      山田秀和
    • Organizer
      全国社会科教育学会・社会系教科教育学会(合同大会)
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2007-10-27
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi