• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cognitive process and educational effects of math problem construction

Research Project

Project/Area Number 19730536
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

KINDA Shigehiro  Toyo University, 文学部, 講師 (30402093)

Project Period (FY) 2007 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥1,710,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2008: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2007: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Keywords各教科の教育(算数・数学) / 算数 / 作問 / 教科書 / 小学生 / 教育的効果 / 認知過程 / 場面理解 / 文章題
Research Abstract

本研究課題では,算数1年の減法の求残・求補・求差の場面理解,および,2年の乗法の被乗数と乗数に対する理解に焦点をあて,算数作問の認知過程とその難しさを明らかにした。さらに,算数の教科書に掲載されている作問課題の種類・特徴を明らかにし,算数作問の教育的効果として何が期待されているかを明らかにし,教材の種類・配列順序・新しい教材の開発・指導方法の教育実践のこれからのあり方を提案した。

Report

(3 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 作問課題による小学1年生の減法場面理解の検討2009

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Journal Title

      教育心理学研究 (印刷中)

    • NAID

      110007339257

    • Related Report
      2008 Annual Research Report 2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学2年生の乗法場面に関する理解2009

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Journal Title

      東洋大学文学部紀 62

      Pages: 39-47

    • NAID

      40016569351

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 小学2年生の乗法場面に関する理解2009

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Journal Title

      東洋大学文学部紀要 62

      Pages: 39-47

    • NAID

      40016569351

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 算数作問により期待される教育的効果2008

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Journal Title

      東洋大学文学部紀要 61

      Pages: 63-75

    • NAID

      40015988754

    • Related Report
      2008 Final Research Report 2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数文章題と作問課題による減法の場面理解の検討2008

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      於東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 算数文章題と作問課題による減法の場面理解の検討2008

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 2007大学生と小学生の求残・求補・求差の減法作問2007

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      於文教大学
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 大学生と小学生の求残・求補・求差の減法作問2007

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] 学力を育てる授業研究(第6章第2節)2008

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Publisher
      三学出版
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Book] 算数作問のしかたを教えるには(第6章第2節)寝屋川市立田井小学校『学力を育てる授業研究』2008

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      三学出版
    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi