• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Strategy for the Improvement of Social Studies Class

Research Project

Project/Area Number 19730541
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University (2009)
Naruto University of Education (2007-2008)

Principal Investigator

KUSAHARA Kazuhiro  Naruto University of Education, 大学院・教育学研究科, 准教授 (40294269)

Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥3,410,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2009: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
Keywords社会科教育 / 授業改善 / ストラテジー / 学習材 / 教師教育 / 授業研究 / 教育実践力 / 社会科 / 映像教材 / アフリカ / 地域学習 / 教材 / 事実羅列 / 言語偏重 / 副読本教材
Research Abstract

The purpose of this study is to clarify the strategies of reflective improvement of the social studies class based on the teacher's failures or missteps. The causes of them are generally classified into the following types; the lost or unclearness of the aims, scattered concepts in the teaching contents, the materials not being connected with the student's conception and experiences, and the teaching methods/process which don't support the understanding as wall as the successive inquiry. In this study, the learning resources for the teacher and student who are poor at the social studies, are developed as solution, in addition, the conditions which are useful for the teacher's reflection and student's understanding are generalized as hypothesis. The data collected from the experimental class and the questionnaires vilify that hypothesis.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2010 2009 2008 2007

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (10 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 単元「インド-マクドナルドと農民の自殺-」が示唆する教材研究の方法論2010

    • Author(s)
      草原和博
    • Journal Title

      社会系教科教育研究のアプローチ~授業実践のフロムとフォー~

      Pages: 109-111

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科・領域教育におけるコア科目の授業実践と評価社会科2010

    • Author(s)
      草原和博・西村公孝・梅津正美・伊藤直之
    • Journal Title

      教育実践の省察力をもつ教員養成-教育実践力自己開発・評価システムを組み込んだ教員養成コア・カリキュラムの展開-

      Pages: 54-74

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] ローカル・カリキュラムセンター方式による教員の力量形成-大学院「教育実践研究」の改善に向けたパイロット研究-2009

    • Author(s)
      草原和博・麻生多聞・原田昌博・町田哲
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報(日本教育大学協会年報編集委員会編) 第27集

      Pages: 359-372

    • NAID

      40016585227

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地理教育改革のオルタナティブ-教科構造の原理的考察を踏まえて-2008

    • Author(s)
      草原和博
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究(社会系教科教育学会) 第20号

      Pages: 21-30

    • NAID

      40016452973

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 事実的, 理論的思考力・判断力を問う授業とテスト2008

    • Author(s)
      草原和博
    • Journal Title

      思考力・判断力を問う中学校社会科テスト問題の開発研究

      Pages: 24-39

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地理教育改革のオルタナティブ-教科構造の原理的考察を踏まえて-2008

    • Author(s)
      草原和博
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究 20

      Pages: 21-30

    • NAID

      40016452973

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地理教育の公民教育化-地域を単位にした総合的な社会研究-2007

    • Author(s)
      草原和博
    • Journal Title

      社会科研究(全国社会科教育学会) 第66号

      Pages: 11-20

    • NAID

      110007997206

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Web Video Archive Systern for Facilitating Pre-service Teacher Reflective Learning of Teaching Practices.2007

    • Author(s)
      Nobuhiko FUJIHARA, Kazuhiro KUSAHARA, Makoto NAGASHIMA, & Yoko TORII
    • Journal Title

      Proceedings of E-Learn 2007 Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, & HigheEducation

      Pages: 7108-7111

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 社会科地理における法教育の位置づけ-地理教育こそできる, 地理教育にもできることを活かして-2010

    • Author(s)
      草原和博
    • Organizer
      社会系教科教育学会第21回研究発表大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2010-02-21
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 社会科地理における法教育の位置づけ-地理教育こそできる,地理教育にもできることを活かして-2010

    • Author(s)
      草原和博
    • Organizer
      社会系教科教育学会 第21回研究発表大会課題研究II:法教育の教材化
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2010-02-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 地理学習材開発の開発・活用研究(3)-授業計画・授業改善への効果-2009

    • Author(s)
      草原和博・田中伸・石川照子・中本和彦
    • Organizer
      社会系教科教育学会第20回研究発表大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2009-02-22
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 地理学習材開発の開発・活用研究(3)-授業計画・授業改善への効果-2009

    • Author(s)
      草原和博・中本和彦・石川照子・田中伸
    • Organizer
      社会系教科教育学会第20回研究発表大会, 自由研究発表第9分科会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2009-02-21
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 米国社会科における市民性育成の特質-統合(integration)の視点から-2009

    • Author(s)
      草原和博
    • Organizer
      科研成果報告会「アメリカ社会科におけるシティズンシップ教育の現状と課題」
    • Place of Presentation
      筑波大学学校教育部
    • Year and Date
      2009-01-10
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 教育の専門職養成のためのコアカリキュラム-地域との連携を通して院生の授業力向上をはかる大学院改革-2008

    • Author(s)
      草原和博
    • Organizer
      平成20年度日本教育大学協会四国地区研究集会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2008-12-04
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 学習材としての社会科教科書の開発と有効性の検証-中学校地理的分野の場合-2008

    • Author(s)
      草原和博
    • Organizer
      平成20年度教科書セミナー, 学習材としての社会科教科書の機能とその活用に関する調査研究
    • Place of Presentation
      教科書研究センター
    • Year and Date
      2008-12-01
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 公民教育と地理歴史教育の関係構築の論理-「政治的見方・考え方」を育成する3つのアプローチを例に-2008

    • Author(s)
      草原和博
    • Organizer
      日本公民教育学会第19回全国研究大会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      2008-06-20
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 学習材としての社会科教科書の開発と有効性の検証-中学校地理的分野の場合-」2007

    • Author(s)
      岩田一彦・草原和博・大杉昭英・谷田部玲生・原田智仁・二井正浩・星村平和
    • Organizer
      全国社会科教育学会第56回全国研究大会・社会系教科教育学会第19回研究発表大会合同研究大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2007-10-27
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 学習材としての社会科教科書の開発と有効性の検証-中学校地理的分野の場合-2007

    • Author(s)
      岩田一彦, 朝原和博, 他5名
    • Organizer
      全国社会科教育学会 第56回全国破究大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2007-10-27
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] 社会系教科教育研究のアプローチ~授業実践のフロムとフォー~2010

    • Author(s)
      社会系教科教育学会編
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 思考力・判断力を問う中学校社会科テスト問題の開発研究2008

    • Author(s)
      日本教材文化研究財団編
    • Publisher
      日本教材文化研究財団
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 社会認識教育実践学の構築2008

    • Author(s)
      社会認識教育実践学研究会編著
    • Publisher
      東京書籍
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi