• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clarification on the method of curriculum construction for accelerating students'understanding of science conceptions using science principles in emerging technologies

Research Project

Project/Area Number 19730549
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKoriyama Women's Junior College

Principal Investigator

GUNJI Yoshiyuki  Koriyama Women's Junior College, 短期大学部 (30412951)

Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥3,080,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2009: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Keywords教育学 / 科学教育 / カリキュラム構成 / 先端テクノロジー / 科学概念
Research Abstract

Modern society is supported by many technologies that are applied science concepts in principle. Particularly in emerging technologies, there have been numerous success stories of the dreams and hopes of scientists and technologists. These stories stimulate the affections of science learners. If science educators organize science concepts in emerging technologies and science learning, science learners can better understand these concepts. This study aims to clarify the method of curriculum construction for accelerating students' understanding of science conceptions using science principles in emerging technologies.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2010 2009 2008 2007

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 日本の初等中等段階の理科カリキュラムにおける体験活動の位置づけ-大正前期から昭和前期までの「工場見学」のディスコースを事例にして-2010

    • Author(s)
      郡司賀透
    • Journal Title

      理科教育学研究 50巻、3号

      Pages: 91-100

    • NAID

      110007811717

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の初等中等段階の理科カリキュラムにおける体験活動の位置づけ―大正前期から昭和前期までの「工場見学」のディスコースを事例にして―2010

    • Author(s)
      郡司賀透
    • Journal Title

      理科教育学研究 50

      Pages: 91-100

    • NAID

      110007811717

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科教育カリキュラムにおける応用科学的教材選択の意図と教科書記述内容の関わり-高等学校化学教科書における医薬品関連教材を事例にして-2009

    • Author(s)
      郡司賀透
    • Journal Title

      理科教育学研究 49巻、3号

      Pages: 45-53

    • NAID

      110007592962

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科教育カリキュラムにおける応用科学的教材選択の意図と教科書記述内容の関わり-高等学校化学教科書における医薬品関連教材を事例にして-2009

    • Author(s)
      郡司賀透
    • Journal Title

      理科教育学研究 49

      Pages: 45-53

    • NAID

      110007592962

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大正期中等化学教育カリキュラムの応用科学的内容の導入過程に見られた論点2008

    • Author(s)
      郡司賀透
    • Journal Title

      郡山女子大学研究紀要 44集

      Pages: 221-231

    • NAID

      40016197400

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大正期中等化学教育カリキュラムの応用科学的内容の導入過程に見られた論点2008

    • Author(s)
      郡司 賀透
    • Journal Title

      郡山女子大学研究紀要 44

      Pages: 221-231

    • NAID

      40016197400

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本の中等科学教育カリキュラムにおける科学原理とテクノロジー教材の関連-戦後発行の高等学校化学教科書にみられた石油化学工業の教材分析を踏まえて-2009

    • Author(s)
      郡司賀透
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 日本の中等科学教育カリキュラムにおける科学原理とテクノロジー教材の関連―戦後発行の高等学校化学教科書にみられた石油化学工業の教材分析を踏まえて―2009

    • Author(s)
      郡司賀透
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 大正期の中等科学教育カリキュラムにおける応用科学的内容の導入過程2008

    • Author(s)
      郡司賀透
    • Organizer
      日本科学史学会東北支部
    • Place of Presentation
      仙台市戦災復興記念館
    • Year and Date
      2008-12-14
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等理科教科書における従来および先端工業の教材の共存に関する研究-1950年代の繊維工業に関する教材の種類と選択の意図に着目して-2008

    • Author(s)
      郡司賀透
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2008-11-15
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等理科教育における科学技術に関する教材の取扱い-アメリカおよびイギリスの中等化学教科書の"Industry"教材に着目して-2008

    • Author(s)
      郡司賀透
    • Organizer
      日本教材学会
    • Place of Presentation
      成蹊大学
    • Year and Date
      2008-11-09
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 生活単元学習における中等理科教育の窯業に関する教材の取扱い-戦後の中学校理科・高等学校化学教科書の教材分析に基づいて-2008

    • Author(s)
      郡司賀透
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2008-11-08
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の理科教育カリキュラムにおける「工場見学」の出現とその特質-主に大正後期から昭和初期に発行された地方教育雑誌の内容分析を通して-2008

    • Author(s)
      郡司賀透
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2008-09-14
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 応用科学的な教材からみた日本の中等科学教育カリキュラムの接続-1950年代の中学校理科・高等学校化学教科書と教師用指導書の冶金教材を事例にして-2008

    • Author(s)
      郡司賀透
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      岡山理科大学
    • Year and Date
      2008-08-24
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 大正期の化学教育カリキュラムにおける応用科学的内容の導入過程に関する研究-教育雑誌記事および教育関連団体の議事録等の分析を通して-2007

    • Author(s)
      郡司賀透
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Year and Date
      2007-11-10
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学教育カリキュラムにおける医薬品関連教材の特徴-高等学校化学教科書および教師用指導書の分析を通して-2007

    • Author(s)
      郡司賀透
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2007-08-17
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi