• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of a Social Studies Course on the Basis of the Constitutional Learning theory in the US

Research Project

Project/Area Number 19730550
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKawasaki College of Allied Health Professions

Principal Investigator

NAKAHARA Tomoo  Kawasaki College of Allied Health Professions, 医療保育科, 准教授 (30413511)

Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥2,590,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2009: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2007: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Keywords立憲主義社会科 / 社会科教育 / 公民教育 / 憲法学習 / 市民性教育 / シティズンシップ教育 / 法関連教育 / アメリカ合衆国 / 社会科 / 道徳教育 / キャラクターエデュケーション / 授業開発 / 教科教育 / 市民的資質 / シティズン・シップ
Research Abstract

The purpose of this research is to : (1)Clarify the Constitutional Learning theory in Social Studies in the US ; (2) Develop a Social Studies Course in Japan on the Basis of the Constitutional Learning theory in the US. As the results, Three- types of approach (1 Social Studies approach, 2 Jurisprudence approach, 3 Moral Education approach) was Identified.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (8 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 初等教育における市民性育成プログラムの内容編成-米国キャラクターエデュケーション教材を手がかりに-2009

    • Author(s)
      中原朋生
    • Journal Title

      川崎医療短期大学紀要 第29号

      Pages: 49-57

    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 市民的資質教育としての憲法学習の改善-政策評価過程を取り入れた基本的人権学習の原理と方法-2009

    • Author(s)
      桑原敏典・中原朋生
    • Journal Title

      公民教育研究 VOL.16

      Pages: 19-34

    • NAID

      40016661720

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 市民的資質教育としての憲法学習の改善-政策評価過程を取り入れた基本的人権学習の原理と方法-2008

    • Author(s)
      桑原敏典・中原朋生
    • Journal Title

      公民教育研究 Vol.16

      Pages: 19-34

    • NAID

      40016661720

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 開かれた憲法学習の理論と方法-ハートの法認識論にもとづく社会科授業開発-2007

    • Author(s)
      中原朋生
    • Journal Title

      社会科系教科教育学研究 第19号

      Pages: 9-18

    • NAID

      40015775537

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 開かれた憲法学習の理論と方法-ハートの法認識論にもとづく社会科授業開発-2007

    • Author(s)
      中原朋生
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究 第19号

      Pages: 9-18

    • NAID

      40015775537

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会科において"立憲主義"の伝統文化をどう扱うか-立憲主義にもとつく開かれた憲法学習-2007

    • Author(s)
      中原朋生
    • Journal Title

      日本社会科教育学会全国大会発表論文集 第3号

      Pages: 254-255

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの『公正概念』発達論にもとづく公民単元構成-米国キャラクターエデュケーション教材における単元「公正」を手がかりとして2009

    • Author(s)
      中原朋生
    • Organizer
      第58回全国社会科教育学会全国研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2009-10-11
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 子どもの『公正概念』発達論にもとづく公民単元構成-米国キャラクターエデュケーション教材における単元「公正」を手がかりとして2009

    • Author(s)
      中原朋生
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2009-10-11
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼小をつなぐ市民性育成プログラムの内容編成論-米国キャラクター・エデュケーション教材『What Do You Stand For? for Kids』を手がかりとして2008

    • Author(s)
      中原朋生
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      宮崎大学教育学部
    • Year and Date
      2008-10-25
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼小をつなぐ市民性育成プログラムの内容編成論-米国キャラクターエデュケーション教材『What Do You Stand For?:For Kids』を手がかりとして2008

    • Author(s)
      中原朋生
    • Organizer
      第57回全国社会科教育学会全国研究大会
    • Place of Presentation
      宮崎大学
    • Year and Date
      2008-10-15
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 社会科において"立憲主義"の伝統文化をどう扱うか-立憲主義にもとづく"開かれた憲法学習"-2007

    • Author(s)
      中原朋生
    • Organizer
      第57回日本社会科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2007-10-08
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 社会科において"立憲主義"の伝統文化をどう扱うか-立憲主義にもとつく開かれた憲法学習-2007

    • Author(s)
      中原朋生
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学教育学部
    • Year and Date
      2007-10-08
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] これからの憲法学習のあり方-法教育の本格導入を前にして-2007

    • Author(s)
      中原朋生
    • Organizer
      第1回社会系教科授業研究会岡山
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2007-08-01
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] これからの憲法学習のあり方-法教育の本格導入を前にして-2007

    • Author(s)
      中原朋生
    • Organizer
      社会系教科授業研究会岡山
    • Place of Presentation
      岡山大学教育学部
    • Year and Date
      2007-08-01
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] 男女結婚可能年齢差(橋本康弘編著)2009

    • Author(s)
      中原朋生
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 公民教育事典2009

    • Author(s)
      中原朋生
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 公民教育事典2009

    • Author(s)
      日本公民教育学会
    • Publisher
      第一学習社
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 教室が白熱する"身近な問題の法学習"15選-法的にはどうなの?子どもの疑問と悩みの答える授業2009

    • Author(s)
      橋本康弘編著
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi