• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Historical Study for Developing Inclusive Curriculum in Special Needs Education

Research Project

Project/Area Number 19730554
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Special needs education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

YONEDA Hiroki  University of Tsukuba, 大学院・人間総合科学研究科, 講師 (50292462)

Research Collaborator HONMA Takako  筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 大学院生
NOGUCHI Akina  筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 大学院生
YAMADA Yasuhiro  筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 大学院生
Project Period (FY) 2007 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥3,730,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Keywords特別支援教育 / インクルーシブ教育 / カリキュラム開発 / 教科課程 / 教科外課程 / 社会生活能力 / 知的障害教育 / 経験主義
Research Abstract

This study has considered the development of inclusive curriculum that is accessible to diverse students by analyzing historically the formation of educational contents and instructional methods for students with intellectual disabilities in Japan and the United States of America. In order to develop such a curriculum, it is necessary for educational contents to be systematized in a way where contents that are not categorized as academic subjects are clarified. This would make it possible for students to accomplish tasks both in their chronological age and developmental age. It is desirable for life skills contents and evaluation standards that are effective in the present and for the future to be developed and utilized.

Report

(6 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report   Self-evaluation Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 11 results) Presentation (6 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 20世紀初頭ニューヨーク市精神薄弱特殊学級指導主事E.ファレルによる生活活動体験を配列したカリキュラムの形成2011

    • Author(s)
      本間貴子・米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究 35巻 印刷中

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 20世紀初頭ニューヨーク市精神薄弱特殊学級指導主事E.ファレルによる生活活動体験を配列したカリキュラムの形成2011

    • Author(s)
      本間貴子・米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 35(印刷中)

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 精神薄弱教科「生活科」新設に伴う各教科の内容の変化-昭和38年と46年養護学校(精神薄弱教育)小学部・中学部学習指導要領及び資料の比較-2010

    • Author(s)
      山田康広・米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究 34巻

      Pages: 67-81

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国におけるParaeducatorの役割の変遷2010

    • Author(s)
      野口晃菜・米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究 34巻

      Pages: 29-42

    • NAID

      110009624516

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 精神薄弱教科「生活科」新設に伴う各教科の内容の変化-昭和38年と46年養護学校(精神薄弱教育)小学部・中学部学習指導要領及び資料の比較-2010

    • Author(s)
      山田康広・米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究 34巻(印刷中)

      Pages: 67-81

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国におけるParaeducatorの役割の変遷2010

    • Author(s)
      野口晃菜・米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究 34巻(印刷中)

      Pages: 29-42

    • NAID

      110009624516

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 精神薄弱教科「生活科」新設に伴う各教科の内容の変化―昭和38年と46年養護学校(精神薄弱教育)小学部・中学部学習指導要領及び資料の比較―2010

    • Author(s)
      山田康広・米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究 34(印刷中)

      Pages: 67-81

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国における Paraeducator の役割の変遷2010

    • Author(s)
      野口晃菜・米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究 34(印刷中)

      Pages: 29-42

    • NAID

      110009624516

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本における知的障害教育の帰結点としての生活教育-戦後初期の教育実践を中心に-2009

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究 33巻

      Pages: 145-157

    • Related Report
      2010 Final Research Report 2009 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「個別の指導計画の作成」と知的障害特別支援学校における教科・自立活動を考える2009

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Journal Title

      実践障害児教育 11月号 37(5)

      Pages: 16-17

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 障害のある子どもとの出会い体験―「交流及び共同学習」を考える2009

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Journal Title

      教職研修 6月号 37(10)

      Pages: 50-53

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本における知的障害教育の帰結点としての生活教育-戦後初期の教育実跡中心に-2009

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究 33

      Pages: 145-157

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学校における史資料・記録類の保存と活用の現状と課題一関東地方と関西地方の特別支援学校を対象とした実態調査から一2008

    • Author(s)
      米田, 宏樹・野口, 武悟
    • Journal Title

      障害科学研究 32(印刷中)

      Pages: 131-140

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「精神薄弱」教科の独自性と通常教育との共通性の検討-昭和37年度版養護学校小学部・中学部学習指導要領精神薄弱教育編と幼稚園・小・中学校との内容項目の比較-2010

    • Author(s)
      山田康広・米田宏樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2010-09-19
    • Related Report
      2010 Annual Research Report 2010 Final Research Report
  • [Presentation] 米国の教育改革による障害のある児童生徒への教育水準に基づくカリキュラムの導入-1997年IDEA以降の知的障害教育の議論を中心に-2010

    • Author(s)
      野口晃菜・米田宏樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Related Report
      2010 Annual Research Report 2010 Final Research Report
  • [Presentation] 米国の障害児教育の展開における Paraeducator の位置付け2009

    • Author(s)
      野口晃菜・米田宏樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 20世紀初頭ニューヨーク市公立学校精神薄弱学級における個々の発達課題への対応と集団教授を満たすカリキュラムの模索-1900-1914年頃の「興味の中心」学習の意義に焦点を当てて-2008

    • Author(s)
      本間貴子・米田宏樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会
    • Place of Presentation
      米子コンベンションセンターBig Ship・米子市文化ホール
    • Year and Date
      2008-09-21
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 20世紀初頭ニューヨーク市公立学校精神薄弱学級における個々の発達課題への対応と集団教授を満たすカリキュラムの模索-1900-1914年頃の「興味の中心」学習の意義に焦点を当てて-2008

    • Author(s)
      本間貴子・米田宏樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会
    • Place of Presentation
      米子コンベンションセンタ門Big Ship・米子市文化ホール
    • Year and Date
      2008-09-21
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] LD・ADRD・高機能自閉症傾向のある生徒に対する後期中等教育の現状と課題2008

    • Author(s)
      野本有紀・米田宏樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会
    • Place of Presentation
      米子コンベンションセンターBig Ship・米子市文化ホール
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 教育課程に係わる法令と学習指導要領(『特別支援教育を創造するための教育学』)(安藤隆男・中村満紀男編)2009

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 特別支援教育を創造するための教育学(「教育課程に係わる法令と学習指導要領」安藤隆男・中村満紀男編)2009

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
  • [Book] 「知的障害教育の内容と方法、知的障害教育における課題と展望」『理解と支援の特別支援教育 2訂版』(中村満紀男・前川久男・四日市章編)2009

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      コレール社
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 「障害児教育から特別支援教育への転換」安藤隆男・中村満紀男編『特別支援教育を創造するたやの教育学』2009

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Publisher
      明石書店(印刷中)
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 「特別支援教育の本質」安藤隆男・中村満紀男編『特別支援教育を創造するための教育学』2009

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Publisher
      明石書店(印刷中)
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 「教育課程に係わる法令と学習指導要領」安藤隆男・中村満紀男編『特別支援教育を創造するための教育学』2009

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Publisher
      明石書店(印刷中)
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 「知的障害教育の内容孝方法、知的障害教育における課題と展望」中村満紀男・前川久男・四日市章編『理解と支援の特別支援教育』2008

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Publisher
      コレール社
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 「知的障害教育の内容と方法」『理解と支援の特別支援教育』2008

    • Author(s)
      米田宏樹(分担)
    • Publisher
      コレール社(印刷中)
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi