Team teaching to promote task engagement of children with intellectual disabilities in small group teaching
Project/Area Number |
19730557
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Special needs education
|
Research Institution | Joetsu University of Education |
Principal Investigator |
MURANAKA Tomohiko Joetsu University of Education, 大学院学校教育研究科, 講師 (90293274)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥1,930,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2007: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
|
Keywords | 知的障害 / 小集団指導 / 指導法 / チームティーチング / 役割分担 / 物理的環境設定 / 補助指導者 / 主指導者 / 支援行動 |
Research Abstract |
知的障害養護学校の小集団指導において、児童生徒の主体的な活動参加を促すチームティーチングの指導法について検討した。2007年度では、大学附属研究施設において、知的障害や自閉症を示す年長幼児を対象に、知的障害養護学校小学部「朝の会」をシミュレートした「始めの会」を設定し、チームティーチングによる小集団指導の在り方に関わる基礎的資料を得た。2008年度では、研究目的に対して、大学附属研究施設において、知的障害養護学校小学部「音楽」「体育」のシミュレート指導での検討、さらに実際の知的障害特別支援学校高等部「作業学習」での検討を行った。
|
Report
(3 results)
Research Products
(13 results)